כאשר אנו שומעים על אדם המרצה את עונשו בעבודות שירות, אנחנו לא מבינים לחלוטין מה המשמעות של כך. במאמר זה תוכלו למצוא תשובות לשאלות נפוצות בכל הנוגע לעבודות שירות.

מה הן עבודות שירות?

המדובר בעצם על עונש מאסר בפועל, אשר ברשות בית המשפט, ניתן לרצותו בעבודות שירות במקום ציבורי, מבלי לשבת מאחורי סורג ובריח.

באופן זה, הנאשם ממשיך בשגרת חייו הרגילה: הוא חי בביתו וחופשי לנהל את חייו כרגיל. ההבדל היחיד הוא, שבמקום ללכת לעבודה בבוקר, הוא הולך לבצע עבודות שירות, במהלכן הוא כפוף לממונה עליו ולתנאים שנקבעו לו על ידי בית המשפט.

בדרך כלל, עבודות שירות מתקיימות בכל יום חול בין השעות 8:00-17:00 (היקף של משרה מלאה). המדובר בזמן משמעותי, במהלכו הנאשם בדרך כלל לא יכול להתפרנס כראוי. לכן, בין היתר, לא ניתן לגזור עונש זה לתקופה העולה על 6 חודשים. במקרים מסוימים ניתן לבקש השלמת הכנסה מביטוח לאומי לתקופה בה מבצעים את עבודות השירות, מפאת חוסר היכולת להתפרנס.

באילו עבודות מדובר בדיוק?

העבודות הן מגוונות, ויכולות להיות בתחום הניקיון, סיוע, עבודה בספריות או בבתי ספר. יודגש, כי במקרים של עברייני מין, נוטים באופן טבעי שלא לאפשר עבודה בסביבת ילדים.

עבודות שירות

באילו מקרים בית המשפט יגזור עונש זה?

בית המשפט יגזור עונש זה בדרך כלל במקרים של עבירות לא חמורות, ומאחורי החלטתו יכולות לעמוד מכלול סיבות:
ראשית, במקרים של עבירות לא חמורות, או בשל נסיבות ספציפיות של המקרה, קיים רצון שלא לאלץ את הנאשם להתמודד עם הקשיים הטמונים בריצוי עונש מאסר בפועל, דבר אשר יכול להביא לדרדורו במקום לשיקומו המהיר והיעיל.

שנית, מבחינה אידאולוגית יש ערך מוסרי בריצוי עונש על ידי מתן שירות לציבור. באופן זה, הנאשם "מפצה" באופן אפקטיבי את החברה בגין עוונותיו.

שלישית, כידוע, המקום בבתי הסוהר אינו בלתי מוגבל, והשאיפה היא לצמצם את מספר האסורים, ככל שניתן.

לכן, במקרים רבים, הפתרון של עבודות שירות הוא אופטימלי גם לנאשם וגם לחברה.

בית המשפט רשאי לתת עונש של עבודות שירות רק לאחר ששלח את הנאשם לקבלת חוות דעת מהממונה והממונה על עבודות שירות מצא כי הנו כשיר לבצע עבודות שירות, לאחר קבלת אישור רפואי וראיון קבלה. ממונים על עבודות השירות נחלקים לשלוש מחוזות, מחוז צפון, דרום ומרכז. אם יימצא הנאשם כשיר לבצע את עבודות השירות, יימצא מקום בסמוך למקום מגוריו ויינתן תאריך מועד תחילת ביצוע העבודה ומקום התייצבות.

באילו מקרים ניתן להפסיק את עבודות השירות ולהכניס את הנאשם למאסר?

נציב בתי הסוהר ראשי להורות על הפסקת עבודות השירות וסיום תקופת העונש מאחורי סורג ובריח בשני מקרים:

עבודות השירות לא יומרו למאסר בפועל לפני שניתנה אפשרות לנאשם להשמיע את טיעוניו. באם לאחר שמיעת טיעוני הנאשם הוחלט להפקיע את עבודות השירות ולהמירן למאסר בפועל, רשאי הנאשם להתנגד להחלטת הנציב על ידי הגשת "עתירת אסירים".

בנוסף, במקרה בו נגזר דינו של הנאשם בתיק אחר בעת תקופת ביצוע עבודות השירות, בית המשפט עצמו רשאי להורות על הפסקת ביצוע העבודות וריצוי יתרת תקופת העונש בבית הסוהר. על החלטה זו ניתן לערער לפני בית משפט גבוה יותר.

מאסר במקום עבודות שירות

מה ההבדל בין עבודות שירות לבין של"צ (שירות למען הציבור)?

ההבדל הוא מהותי. במקרה של עבודות שירות, מדובר בעונשים המושתים על עבריינים מורשעים. לעומת זאת, של"צ יינתן בד"כ במקרים בהם בית המשפט מחליט לסיים תיק ללא הרשעה (על מנת שלא להכתים את עברו של העומד לדין), אך בכל זאת רוצה לתת ענישה "חינוכית" כדי להעביר מסר.

במקרים כאלו, בית המשפט יכול לתת לנאשם קנס, לדרוש התחייבות לאי-עשיית המעשה בעתיד, או לבצע של"צ.

לעבודות של"צ יש היבט יותר התנדבותי מאשר לעבודות שירות. השעות יותר נוחות והנאשם מחוייב למספר שעות כולל אותו עליו להשלים, ולא במסגרת נוקשה של עבודה במשרה מלאה. בנוסף, העבודות באופיין הן בעלות אופי יותר התנדבותי, ולרוב יותר נעימות. למשל, עזרה בלימוד ילדים במתנס וכד'.

לסיכום

עבודות שירות יכולות להיות פתרון הולם לסיום הליכים פליליים במקרים רבים. עם זאת, יש לזכור כי הדבר מתאפשר רק במקרים בהם נקבע עונש מאסר של עד 6 חודשים.
לכן, בתיקים שהם חמורים יותר, העלולים להסתיים בעונש מאסר ממושך מ-6 חודשים, לעיתים נדרש מהסניגור לגבש אסטרטגיה אשר תאפשר את סיום התיק בכל זאת בעונש של עבודות שירות.
על מנת להגיע לתוצאות האופטימליות עבורכם, חשוב להתייעץ עם עו"ד פלילי מנוסה ומיומן, אשר יידע לכוון את התיק למקום הרצוי לכם.
משרד עו"ד אורית חיון הינו בעל ניסיון רב בתחום זה. במידת הצורך, פנו אלינו לקבלת ייעוץ משפטי ונשמח לסייע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן