צו חיפוש ניתן על-ידי בית המשפט בעקבות דרישת המשטרה, כאשר אדם נחשד בביצוע עבירה ונראה, כי קיום חיפוש בביתו, בחפציו או על גופו יכולים לסייע להרשיעו.

צו החיפוש הוא למעשה האישור המקנה לשוטר או לחוקר לבצע את אותו חיפוש. מתי רשאי שופט להוציא צו חיפוש? האם רשאי שוטר לבצע חיפוש ללא כל אישור חוקי לכך והאם לעיתים מוצאים צווי חיפוש על-ידי בתי המשפט ביתר קלות? תשובות לכל השאלות הבוערות במאמר זה.

צו חיפוש- מה אומר החוק?

פקודת סדר הדין הפלילי בנושא של מעצר וחיפוש, שמסדירה את הסמכויות העומדות בפני שוטר לבצע חיפוש במרחבו הפרטי של אדם קובעת, כי שופט רשאי להוציא צו חיפוש בביתו של אדם, בבית העסק שלו או על גופו כאשר "החיפוש בו נחוץ כדי להבטיח הצגת חפץ לצורך כל חקירה, משפט או הליך אחר, כאשר יש לשופט יסוד להניח שהוא [אותו מקום בו שוהה האדם] משמש להחסנתו או למכירתו של חפץ גנוב, או שנשמר בו או מוחסן בו חפץ שנעברה בו או לגביו עבירה, או ששימש, או מתכוונים להשתמש בו, למטרה לא-חוקית".
כמו כן, כאשר יש לשופט יסוד להניח שנעברה עבירה או שמתכוונים לעבור עבירה נגד אדם הנמצא בו [באותו המקום] בסמכותו להוציא צו חיפוש.

מקרים בהם מוצא צו חיפוש באופן הפוגע בחירותו של אדם

על אף שהוראות הפקודה ברורות והסמכויות שהיא מאפשרת לשופטים הן חד-משמעיות, קיימים לא מעט מקרים בהם ממהרים בתי המשפט להוציא צו חיפוש, גם כאשר לא קיימות ראיות מספקות להוצאתו,
בין אם על רקע עומס בבתי המשפט ובין אם בשל חוסר תשומת לב. באותם מקרים, וודאי שמנכר הספק בקרב אלו שהוצא נגדם צו החיפוש, לגבי צדקתו של הצו והם חשים חסרי אונים, נוכח הפלישה הברוטלית של המשטרה אל המרחב הפרטי שלהם ללא סיבה שהיא מוצדקת מספיק לדידם או תוך הצגת צו חיפוש שנראה מפוקפק ולא אמין. במצבים כאלה, חשוב מאוד לפנות לעורך דין פלילי, המתמחה במשפט הפלילי, כדי שיוכל מי שהוצא נגדו צו החיפוש לממש זכויותיו ולפעול למען חירותו.
עורך דין פלילי יידע כיצד להגן על הנאשם באופן המיטבי ולפעול למען מימוש זכויותיו.
מאחר והאזרח הממוצע לא מודע לזכויות שעומדות לו מתוקף החוק ולא מכיר את נוסח הפקודות באשר לסמכויות השוטרים ובתי המשפט, הוא יכול לחוש חסר אונים כאשר בוצע נגדו עוול.
פנייה לעורך דין פלילי תאפשר למי שבוצע נגדו צו חיפוש לא מוצדק או באופן שחורג מגבול המותר, לחוש ביטחון רב יותר, כי יש מי שמייצג את האינטרסים שלו ופועל למען התוצאות הרצויות עבורו.

חיפוש ללא צו חיפוש- האם זה אפשרי?

יש לציין, כי קיימים מקרים בהם רשאי שוטר, על-פי חוק, לערוך חיפוש בביתו של אדם או בכל מקום אחר ללא צו חיפוש, זאת כאשר קיים חשד כי באותו מקום מתבצע פשע, כש"תופס הבית או המקום פונה לעזרת המשטרה, כאשר "אדם המצוי שם פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה" או כאשר "השוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר או נמלט ממשמורת חוקית" (על-פי פקודת הסדר הפלילי).
כמו כן, לאחרונה, קבע בית המשפט העליון, כי כאשר החיפוש נעשה בהסכמתו של האדם עליו מתבצע החיפוש, רשאי השוטר לבצע את החיפוש, זאת על אף שאין לכך בסיס חוקי, רק מתוקף הסכמתו של הראשון לביצוע החיפוש, הסכמה שבמסגרתה הוא מוותר על זכותו לפרטיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן