החוק הפלילי נועד להרתיע אזרחים מלעבור על החוק ולחרוג מההתנהלות המקובלת והסטנדרטית שנקבעה בו, כאשר מי שיימצא מפר את הכללים יכול להיות מורשע בביצוע עבירה פלילית.

כיצד כל זה עובד בצבא, שבו אזרחים הופכים להיות כפופים למערכת הצבאית על כל חוקיה וכלליה? האם חיילים יכולים להיות מורשעים בעבירות פליליות גם במסגרת צבאית? תשובות לכל השאלות במאמר זה.

עבירות פליליות מול עבירות משמעת במסגרת הצבאית

במסגרת הצבאית, יכולים להיות שני סוגים של עבירות בהן מואשמים חיילים, הראשון הוא עבירות על חוק השיפוט הצבאי והשני הוא עבירות פליליות. סירוב למלא פקודה, התנהגות מבישה, פרועה או כזו שאינה הולמת, חריגה מסמכות, אי ציות להוראות המפקד ואי קיום הוראות צבאיות- כל אלו הן דוגמאות לעבירות הנחשבות כקלות יותר, שחייל המבצע אותן לא ייחשב ככזה המסכן את שלום הציבור ועל כן הוא יישפט על ביצוען במסגרת בית דין משמעתי. לעומתן, מקרים כמו חייל שנתפס משתמש בסמים בזמן שירותו הצבאי, חייל שהשתמש בנשק באופן שאינו מתיישב עם הוראות הבטיחות או חייל שערק מהצבא- אלו הם מקרים מובהקים של עבירות הנושאות רישום פלילי. עבירות עליהן נשפטים חיילים בבית הדין המשמעתי, שהן עבירות המביאות לידי ביטוי חוסר משמעת של חייל יצויינו בגיליון הרישום הצבאי ולא בגיליון הרישום הפלילי המשטרתי. לעומת זאת, עבירות חמורות מאלה, עליהן יישפטו חיילים בפני בית דין צבאי הן עבירות הנושאות רישום פלילי כאמור, שיופיע גם במחשבי משטרת ישראל.

האם ניתן למחוק רישום פלילי על עבירות שבוצעו בתקופת הצבא?

מאחר שרישום פלילי הוא כתם שמלווה את החייל לאורך כל חייו, חיילים רבים מעוניינים למחוק את הרישום הפלילי שהודבק בהם, בייחוד כאשר מדובר על חיילים שעברו עבירות קלות, שבאזרחות לא היה נפתח להם תיק פלילי על רקע ביצוען, כמו למשל עבירת שימוש בסמים קלים כמו מריחואנה.
כדי להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי צריך החייל להגיש לפנות אל נשיא המדינה, שהוא בעל הסמכות הבלעדית למחוק רישומים פליליים, לא רק צבאיים, אלא גם אזרחיים. נשיא המדינה יבחן את הבקשה תוך לקיחה בחשבון של פרק הזמן שעבר מיום קיום העבירה, של מידת החומרה של העבירה, של התנהגותו של החייל המבקש למחוק את הרישום הפלילי, של העבר הפלילי שלו (אם קיים כזה), של מידת התרומה שלו לקהילה ועוד. התנצלות והבעת חרטה על העבירה הפלילית שבוצעה יכולות להגדיל את הסיכויים כי הבקשה למחיקת הרישום הפלילי תתבטל וצירוף של מסמכים רלוונטיים המסבירים מדוע ראוי שהרישום הפלילי יימחק גם הם יכולים לעזור.

כמה מילים על הדיון בנוגע לקפדנות היתר של התביעה הצבאית באשר לרישומים פליליים

יש לציין, כי כפי שבאזרחות קיימים מתנגדים רבים לקיומו של רישום פלילי על עבירות קלות שהמבצע אותן יכול להיות אזרח נורמטיבי מן המניין שאינו מהווה סכנה ממשית לציבור, כך גם קיימים מתנגדים להליך הרישום הפלילי בצבא, שטוענים כי קיומו של רישום פלילי על עבירות קלות מאוד שנושאות יותר אופי צבאי מאשר אזרחי, הוא גוזמתי ואינו הוגן. כך למשל, חייל שערק מהצבא על רקע אי התאמה למסגרת הצבאית או בשל מצב נפשי מנטאלי מעורער, לא רק שאינו מהווה סכנה לציבור אלא שההישארות במסגרת הצבאית עלולה לסכן אותו. חייל כזה, שעלול לשלם על קיומו של רישום פלילי משך כל חייו, בדמות תגית שתידבק למצחו כאילו הוא עבריין, כאשר לא קיימת באמת הצדקה לכך, הוא חייל שהופך לקורבן של התנהלות שאומנם נועדה להסדיר את החיים החברתיים, אך פוגעת בפרט. עוד טוענים הללו, כי על עבירות חמורות מאלו הנושאות אופי פלילי, עליהן נשפט החייל בבית דין משמעתי, לא יעמוד לחובתו של החייל רישום פלילי, זאת על אף שהתנהגות לא נאותה יכולה להעיד הרבה יותר על אופיו העברייני/פלילי של החייל מאשר עבירות פליליות קלות. יש לזכור, כי לצד ההשלכות החברתיות שיכולות להיות לרישום פלילי על הנאשם, יש לו גם השפעות על סיכוייו של חייל להתקבל לעבודות מסויימות או אפילו לקבל וויזה כדי לטייל בעולם-כך שלמעשה לרישום הפלילי יכולה להיות תוצאה מזיקה ביותר שהיא לא פרופורציונאלית לעבירה שביצע החייל.
הדיון בנושא ההתייחסות העיקשת והנוקשה של התביעה הצבאית לרישום הפלילי אינו מתקרב לידי מיצוי וריבוי הדעות הקיימות בנושא וודאי שלא תורם לכך שיגיע לידי הכרעה בקרוב.

עו"ד אורית חיון עוסקת במשפט הצבאי. למידע נוסף ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן