ישראלים מאז ומתמיד היו ידועים כאוהבי טיולים בחו"ל.

עם השנים, טיסות לחו"ל הופכות יותר ויותר נגישות לכלל הציבור, וכיום, נראה כי אנחנו נמצאים בתקופה של "שיא" הטיולים בחו"ל. לא סתם אומרים בהלצה כי יש יותר ישראלים בתאילנד מאשר בארץ.

אם כן, אין פלא כי גם כמות המעצרים של מטיילים ישראלים בחו"ל גדלה עם השנים, וכעת גם מספר הישראלים המוצאים את עצמם בהסתבכות פלילית בחו"ל נמצא בשיאו.

הסתבכות פלילית בחו"ל

אל תגידו "לי זה לא יקרה"! כל אדם עלול למצוא עצמו בחקירה פלילית בחו"ל

נהוג לחשוב שרק "פושעים סדרתיים" יכולים למצוא את עצמם במעצר בחו"ל או בחקירה פלילית בחו"ל. אך לא כך הדבר! לרוב, אלו דווקא אנשים נורמטיביים ושומרי חוק שמוצאים את עצמם בצרה הזו.

זה יכול לקרות לכל אחד: חייל שהשתחרר מהצבא ושכח כדור תחמושת במזוודה או אדם ששכר רכב בחו"ל ונקלע לתאונת דרכים – כל אחד יכול למצוא עצמו מואשם בעבירה פלילית בחו"ל.

קיימים גם מקרים בהם תרמילאים צעירים ותמימים נופלים קורבן לגורמים פליליים שמנצלים אותם לצורך העברת סמים או סכומי כסף גדולים מעבר לגבולות של מדינות זרות.

כל אלו אנשים נורמטיביים, אשר הסיטואציה הפלילית זרה להם, וכמובן מפחידה פי כמה כאשר היא מתרחשת במדינה זרה.

מה זה משנה אם נעצרתי בביצוע עבירה פלילית בחו"ל או בארץ?

משנה מאוד!

ראשית, החוקים בכל מדינה שונים, וכך גם העונשים! העונשים במדינות זרות יכולים להיות חמורים משמעותית מהעונשים בארץ – כל מדינה מחליטה על החוקים שלה. כך למשל, מדינה שמבקשת להלחם בתופעה של סחר בסמים, יכולה לקבוע עונש מאסר עולם או אפילו עונש מווות, על הברחת סמים.

בנוסף, פעמים רבות, במדינות זרות יחקרו את העצור בשפה שלא מובנת לו. לעצור  הזר יהיה קשה מאוד להתנהל אל מול רשויות החוק כאשר הוא אינו לא מבין את זכויותיו ומה עשה לא בסדר.

כך, רבים מוצאים את עצמם מודים בעבירות שלא ביצעו, או חותמים על מסמכים שמסבכים אותם עם החוק עוד יותר.

הסתבכות פלילית בחו"ל

לכן, במקרה של מעצר חשוב מאוד לשמור על זכות השתיקה, וכמובן שלא להודות בדבר ולא לחתום על דבר, ללא קבלת ייעוץ משפטי בשפה שמובנת לכם (על דרכי פעולה מומלצות במקרה של מעצר בחו"ל, קראו במאמרי "עשרת הדיברות למטייל").

האם צריך עו"ד ישראלי או אפשר להסתדר עם עו"ד מקומי?

למרבה הצער, לא קל לקבל שירות טוב במדינה זרה. קיימים הורים רבים, אשר ילדיהם נקלעו להסתבכות בחו"ל ונעצרו, ואשר נוכלים מקומיים ניצלו את מצוקתם כדי להוציא מהם כספים ללא כל תועלת.

כמובן שאין זה אומר שבחו"ל כולם נוכלים, אך הנוכלים יודעים לאתר "הזדמנויות" ולנצל את מצוקתם של אנשים. מטבע הדברים, קל יותר לאתר עו"ד טוב שתוכלו לסמוך עליו בארץ מאשר במדינה זרה.

יתרה מכך, ההתנהלות מול הרשויות בחו"ל לעיתים הולכת יד ביד עם התנהלות מול גורמי משרד החוץ בארץ. הפעולה מול גורמי משרד החוץ איננה פשוטה, שכן המדינה לא בהכרח מעוניינת "ללכלך ידיה" בעניינים מסוג זה. למרבה הצער, פעמים רבות המדינה מתנערת באופן פורמאלי מסיוע לישראלים הנאשמים בעבירה פלילית בחו"ל.

גם ההתנהלות מול נציגי הקהילה היהודית במדינה הזרה איננה עניין של מה בכך. למרות הסברה הרווחת כי בעת צרה הקהילה היהודית במקום תושיט מיד את ידה לעזרה, לעיתים קרובות אין כך הדבר. הקהילות היהודיות בחו"ל לא תמיד רוצות "להכתים" את שם הקהילה ולהתערב בעניינים מפוקפקים.

מכל הסיבות הללו, כדאי לפנות לעו"ד ישראלי מנוסה. עו"ד טוב יידע לפעול בכל החזיתות ולנצל את הקשרים הנכונים על מנת להביא לסיום הפרשה בצורה הטובה ביותר.

לסיכום

מעצר בגין ביצוע עבירה פלילית בחו"ל יכול לנחות "כרעם ביום בהיר" על כל אחד ואחת. עם זאת, אם תתנהלו בחכמה, ייתכן מאוד שתוכלו לצאת מהחוויה הזו ללא נזקים מיותרים, ולחזור הבייתה בשלום, בבטחה, ובמהרה.

משרד עו"ד אורית חיון עוסק בייצוג ישראלים בחו"ל והינו בעל ניסיון רב בתחום זה. במידת הצורך, פנו אלינו לקבלת ייעוץ משפטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן