המילים "רישום פלילי" מעלות במחשבתם של רבים דימוי של עבריין מסוכן. אך למעשה, לא כך הדבר. רישום פלילי הוא דווקא די נפוץ וגם אנשים נורמטיביים יכולים למצוא עצמם בעלי רישום פלילי.

סלבריטאים רבים הנערצים על ידי הציבור, נרשם לחובתם בזמנו רישום פלילי. בכללם זמרים כדוגמת אייל גולן וברי סחרוף, שחקנים כדוגמת טוביה צפיר, ועוד רבים.

ההבדל בינם לבין רוב הציבור הוא שהם לא צריכים לשבת בריאיון עבודה.

מהו רישום פלילי?

רישום פלילי הינו רישום הנשמר במאגר הממוחשב במשטרה ומפרט הליך פלילי בו היה מעורב האזרח. כאמור, מעורבות זו יכול שתהא מינורית או כזו שהסתיימה ללא נקיטת הליכים כנגד האזרח, ובכל זאת – תביא לרישום פלילי הגלוי לעיני כלל זרועות הביטחון במדינה.

כך למשל, חקירה במשטרה, עיכוב לצרכי חקירה, עבירת זוטא שנעשתה בגיל העשרה, עישון סמים קלים – בגין כל אלו ניתן שייפתח רישום במאגר הממוחשב של המשטרה.

באופן זה, אזרחים רבים נושאים בתיקם רישום פלילי שהינו בבחינת "אות קין"  בעיני הציבור (ובכלל זה בעיני המעסיקים), גם במקום בו לא נערך הליך פלילי ממשי ולא הוגש כנגדם כל כתב אישום.

השלכותיו של הרישום הפלילי

הבעיה בדרך כלל נוצרת כאשר אדם בעל רישום פלילי מבקש להתקבל למשרה מסוימת ולצורך כך נדרש על ידי המעסיק להמציא "תעודת יושר" מאת משטרת ישראל. "תעודת יושר" משמעה תדפיס הרישום הפלילי המצוי במאגר הממוחשב של משטרת ישראל ביחס לכל אזרח. באמצעות תדפיס זה ניתן לראות עדות לכל הליך משטרתי שהתבצע בעבר אל מול האזרח. ברי כי זכותו של המועמד למשרה לסרב להמציא תעודת יושר כאמור, אך בפועל, הדבר יביא בדרך כלל לאי-קבלתו למקום העבודה.

וודאו כי הנכם נקיים מרישום פלילי

במצב הדברים המתואר לעיל ולאור הקלות בה נשמר רישום פלילי במאגרי המשטרה, ייתכן כי קיים לכם רישום פלילי מבלי ידיעתם. בדקו הגיליון האישי שלכם, על מנת לוודא שהוא אכן נקי ושלא מסתתרות הפתעות לא נעימות.

כיצד לבדוק קיומו של רישום פלילי

על מנת לבדוק קיומו של רישום פלילי, רשאי כל אזרח להגיש לכל תחנת משטרה בקשה לקבלת גיליון רישום פלילי. לצורך כך, יש לשלם אגרה במשרדי דואר ישראל, למלא טופס בקשה ולהציג תעודת זהות. עותק הגיליון יישלח לביתכם.

במידה ואכן קיים רישום פלילי בתיקכם, יש לפנות לעורך דין המתמחה בפלילים, המנוסה בהתמודדות אל מול רשויות התביעה, המשטרה ונשיא המדינה, על מנת להביא למחיקת הרישום.

כיצד ניתן להסיר רישום פלילי

את הרישום הפלילי ניתן להסיר מגיליון האזרח במספר דרכים:

  1. פנייה למשטרת ישראל בבקשה למחיקת הרישום – פנייה זאת מתאימה במקרה ותיק החקירה לא הועבר לידי רשויות תביעה כלשהן.
  2. פנייה לרשות התובעת בבקשה למחיקת הרישום – במקום בו תיק החקירה הועבר לידי רשויות התביעה (דהיינו, לידי תובע משטרתי או לידי הפרקליטות), יש לפנות בבקשה למחיקת רישום פלילי לרשות התביעה הרלוונטית.
  3. בקשה לשינוי עילת סגירת תיק – במקום בו המדובר ברישום פלילי אשר נשמר בעקבות סגירת תיק פלילי בעילה של "חוסר עניין לציבור" או "חוסר ראיות מספיקות" (עילות סגירת תיק אשר מותירות את הרישום על כנו), יש להגיש לרשות התביעה בקשה לשינוי עילת סגירת התיק לעילה של "חוסר אשמה", אשר רק בגינה יימחק הרישום הפלילי לחלוטין מתיקו של האזרח.

אל תקלו ראש בהגשת הבקשה – על מנת שבקשתכם תיענה בחיוב, עליה להיות מפורטת, מנומקת כראוי ומלווה בראיות המתאימות. במקרים מסוימים, מומלץ לצרף תעודות הצטיינות והוקרה, המלצות מאת מעסיקים קודמים ומסמכים אשר יעידו על היותכם אזרחים נורמטיביים.

דעו כי זכותכם לדרוש מאת המשטרה לצלם את חומר החקירה המצוי בתיק המשטרה או לפחות את חלקו העיקרי, על מנת להגיש בקשה באופן מושכל, אשר תתייחס לחומר הראיות הקונקרטי.

כיצד לפעול במקרה שבקשתכם למחיקת רישום פלילי נדחתה

קחו בחשבון, כי לא מן הנמנע כי בקשתכם תדחה. אך בכך לא תם העניין. היוועצו עם עורך דין בדבר האפשרויות העומדות בפניכם– ייתכן כי תוכלו להגיש עתירה לבג"צ. כמו כן, ניתן לפנות בבקשה למחיקת רישום פלילי לנשיא המדינה, בדומה להגשת בקשת חנינה.

אל תשלימו עם קיומו של רישום פלילי אשר יכול להערים עליכם קשיים שלא לצורך. הסירו מדרככם מכשולים מיותרים – מחקו את הרישום הפלילי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן