עורך דין פלילי לצערנו במחוזותינו הפכו עבירות מין הפכו ל"דבר שבשגרה" בשנים האחרונות. מדי יום אנו שומעים על מקרים קשים בהם נאנסו נשים תמימות על לא עוול בכפן, כתבי אישום מוגשים לבתי המשפט ע"ד עורך דין פלילי, חדשות לבקרים, בשל נאשמים אשר ביצעו עבירות מין "קלות" וחמורות. לפי נתוני וועדת חוקה שהוקמה מכוח חוק ההגנה על הציבור, בתקופה שבין השנים 2008 – 2009, הורשעו כ- 571 עברייני מין, נתון מדאיג לכל הדעות, במיוחד לנוכח אחוזים גבוהים של עבירות מין אשר כלל לא דווחו ותיקים רבים אשר נסגרו או נאשמים אשר זוכו ואינם מופיעים בסטטיסטיקה זו. מדיניות הענישה בעבירות מין לא הוכיחה את עצמה כיעילה ועברייני מין רבים "זוכים", בין היתר, במסגרת עסקאות טיעון לעונש מופחת ובעוד ש"דיו עט כתיבת פסק הדין טרם יבשה", עברייני המין לרבות "פדופילים" משוחררים מהכלא ומתהלכים באופן חופשי מבלי שהציבור יודעים דבר על היותם עברייני מין שהורשעו בעבירות קשות ובזויות ביותר ע"י בית המשפט
בעניין שחרור פדופילים ממאסר, יש לציין כי הונחה בפני הממשלה הצעת חוק "המלחמה בפדופיליה" של ח"כ אלי אפללו, שעשויה להביא לתפנית אמיתית במאבק בעברייני המין. בהצעת החוק נכתב: "הצעת החוק באה להקים מאגר מידע ארצי אשר יכיל את פרטיהם של כלל עברייני המין הסובלים מפדופיליה המוכרים לרשויות אכיפת החוק ויהיה פתוח לעיון הציבור. בנוסף, מוענקת בהצעת החוק סמכות לבתי המשפט לצוות על מתן טיפול תרופתי לדיכוי הדחף המיני של עברייני מין הסובלים מפדופיליה לאחר קבלת חוות דעת של ועדת מומחים לטיפול בתופעת הפדופיליה…"
אמנם הצעת החוק מנחמת במקצת, אולם, עד לאישורה הסופי, קיימים חוקים נוספים אשר באמצעותם ניתן להטיל מגבלות על עברייני מין שהורשעו בדין ומטרתם הנה להגן על הציבור ועל נפגעות ונפגעי עבירת המין מפני עברייני המין המשתחררים מהכלא. להלן נסקור את עיקרי החוקים העוסקים בהגנה הניתנת כנגד אותם עברייני מין אשר הורשעו וסיימו לרצות את עונשם.חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה, תשס"ה-2004 (להלן: "חוק המגבלות")
חוק המגבלות נועד להגן על נפגעת העבירה מפני נזק העלול להיגרם לה מהיתקלות יומיומית ותדירה עם עבריין מין אשר פגע בה ומבקש לאחר ריצוי עונשו לחזור להתגורר או לעבוד בקרבתה. כל נפגעת או נפגע עבירה רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה להפעיל חוק זה על מנת שיגן עליו. מתוקף זכויותיה של נפגעת עבירת מין לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, יש באפשרותה לקבל מידע באשר למועד שחרורו של עבריין המין מהכלא. בהמשך לכך נפגעת עבירת מין אשר סבורה כי קיים חשש שמא עבריין המין אשר פגע בה בעבר, יחזור למקום סביבתה היומיומי, יש באפשרותה לפנות לאלתר בבקשה לבית המשפט לפי חוק המגבלות, לשם כך נועד החוק. חוק זה חייב להפעיל אף אם עבריין המין יצא לחופשות במהלך ריצוי עונש בכלא ואף אם נקבע כי אינו מסוכן לציבור.
היתקלות בין עבריין המין ונפגעת העבירה, מעצם טיבה, מחייבת התמודדות נוספת של נפגעת העבירה עם עבריין המין ועם הפגיעה שחוותה, ועלולה לגרום לה נזק נפשי נוסף על שעברה ולפגוע בתפקודה השוטף והיומיומי. השופטת ברוש בב"ש (תל אביב-יפו) 94506/06, פלונית ומדינת ישראל נ' אלמוני (2007) (תק-מח 2007 (2), 8480 מדברת על תכלית החוק כדלהלן:"הנה כי כן, החוק נועד להעניק הגנה לקורבן עבירת מין, אשר חווה פגיעה צורבת בגופו ובנפשו, תוך הכרה כי מפגש של נפגע עבירת המין עם הפוגע בו, בסביבת מגוריו או בסביבת מקום עבודתו, עלול להיות עבורו טראומטי, כואב ופוגע אנושות בתפקודו היומיומי. מפגש טראומטי כזה, עלול לגרום כי דווקא קורבן העבירה יהא זה אשר יאלץ להעתיק את מקום מגוריו. מתוך הגינות, ומתוך הכרה בפגיעה שהקורבן נפגע כבר ממילא ממעשיו של העבריין, העדיף המחוקק כי לא הקורבן יהיה זה אשר יצטרך להעתיק את מקום מגוריו, על כל הקשיים הנלווים לכך".

חוק המגבלות מעניק סמכות לבית המשפט להטיל מגבלות על חזרתו של עבריין מין להתגורר או לעבוד בסביבת מקום המגורים או העבודה של נפגעת העבירה, כל זאת מבלי לפגוע במידה העולה על הנדרש בזכויותיו של עבריין המין. החוק למעשה מאזן בין הזכויות נפגעת עבירת המין לפרטיות ולביטחונה האישי לבין הזכויות של עבריין המין עצמו לחופש תנועה, חופש עיסוק ולשימוש בקניינו ולפיכך, נדרשת נפגעת העבירה הוכחה כלשהי כי עלול להיגרם לה נזק מחזרתו של עבריין המין להתגורר בסביבתה.
עבריין מין לפי הגדרת חוק המגבלות הנו אדם אשר ביצע עבירת מין בהיותו בגיר והורשע בה, בבית משפט.
לצורך בחינת הנזק רשאי אך לא חייב בית המשפט, למנות מומחה מטעמו אשר יחווה את דעתו בכתב על מצבה של נפגעת העבירה ולכלול הערכה של הנזק הנפשי העלול להיגרם לה כתוצאה ממגורים או מעבודה של עבריין המין בקרבת מקום מגוריה או מקום עבודתה. מינוי מומחה כרוך בהסכמת הנפגעת עבירת המין ואינו חובה אלא רשות בלבד.
חשוב לציין כי האמור לצורך הפעלת חוק זה, חובה להוכיח נזק.
משרדה של עורכת הדין אורית חיון עוסק בייצוג נפגעי עבירה, בין היתר, במתן ייעוץ משפטי התנדבותי למרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ומתמחה בשימוש בחוק זה על מנת לעזור לנפגעות גם לאחר סיום ריצוי עונש המאסר על עבריין המין.

חוק נוסף שחוקק לצורך הגנה מפני עברייני מין הנו חוק הגנה על הציבור מפני עברייני מין, התשס"ו-2006 (להלן: "חוק ההגנה").
מטרתו של חוק ההגנה הנו "להגן על הציבור מפני ביצוע עבירות מין חוזרות על ידי עברייני מין, באמצעות הערכות מסוכנות בשלבים השונים של ההליך המשפטי ותכנית מעקב ופיקוח.."
בניגוד לחוק המגבלות שם הדגש הוא על נפגעת העבירה, חוק ההגנה נועד להגן על הציבור בכללותו, כאשר הדגש מופנה כלפי עבריין המין ורמת המסוכנות שלו לציבור. יש להדגיש כי המדינה, בשם הציבור בכללותו היא שמגישה את הבקשה ומנהלת את ההליך במובחן מחוק המגבלות שם יכול הקורבן ליזום את הבקשה.
בסוגיה של מצב זה מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי.

החוק מורה על חובת ביצוע "הערכת מסוכנוּת מינית" לעברייני מין, טרם שחרורם ממאסר בפועל או סמוך לאחר מתן גזר הדין אם לא נגזר מאסר בפועל. הערכה זו נועדה לקבוע את רמת הסיכון הנשקפת מעבריין המין להישנוּת ביצוע עבירות מין על ידו ,כלומר, מהי הסתברות כי יחזור ויבצע שוב עבירות מין.

אם ביהמ"ש השתכנע כי המסוכנות המינית של עבריין המין מצדיקה זאת, רשאי הוא להטיל על עבריין המין "צו פיקוח ומעקב" לתקופה מרבית של עד 5 שנים.
חוק ההגנה מקנה לבית המשפט סמכויות נוספות על הטלת פיקוח למניעת הסיכונים הנובעים ממסוכנות המינית כגון – לקיים מפגשים עם קצין פיקוח ולשתף פעולה עמו, מעקב שוטף אחר עבריין המין, הטלת מגבלות על צריכת אלכוהול, איסור נהיגה בכלי רכב, הימצאות בסביבת מקומות מסוימים, איסור להימצא בקרבת קטינים ועוד.
חוק ההגנה קובע כי העונש על מי שמפר תנאי צו פיקוח לרבות אחד מתנאיו הינו עד שנתיים מאסר.

אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בתחום זה, למשרדה של עורכת הדין אורית חיון הידע, הניסיון המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. משרד עורכי דין אורית חיון הננו משרד הקיים מזה למעלה מ-14 שנה ומתמחה במשפט פלילי, ייצוג קורבנות עבירה, משפט צבאי, וזכויות האזרח. לעורכת הדין אורית חיון תקדימים משפטיים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים.

עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. 


* הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.

לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון – עורך דין פלילי

דילוג לתוכן