מערכת המשפט הצבאי הינה מערכת משפטית הפועלת באופן נפרד ממערכת המשפט האזרחי והיא מבוססת על חוק השיפוט הצבאי. חוק זה חל על כלל המשרתים בצבא (בשירות חובה ובשירות קבע כאחד), על משרתי מילואים, על מיועדים לשירות בטחון שלא התייצבו לשירות (השתמטו משירות) ואף על אזרחים עובדי צה"ל.

חוק השיפוט הצבאי מקנה לבתי הדין הצבאיים, סמכות רחבה מאוד לדון במגוון של עבירות, בין אם החשד הוא לביצוען במסגרת הצבאית ובין אם החשד לביצוען במסגרת אזרחית. סמכות שיפוט זו נמשכת אף לאחר שחרור מהשירות הצבאי ומשירות המילואים, למשך התקופה שנקבעה בחוק.

בצבא ישנם סוגים שונים של הליכים משפטיים, ההליכים המשמעתיים וההליכים הנידונים בפני בתי הדין הצבאיים.

הדין המשמעתי

ההליך המשמעתי נערך בפני מפקד השופט חייל על עבירה בה הואשם. בדין המשמעתי אין לחייל זכות ייצוג על ידי עו"ד צבאי הקיימת לחיילים אשר נאשמים בבתי משפט ובבתי דין צבאיים. אולם, יעוץ משפטי איכותי טרם הכניסה ללשכת המפקד השופט אותו הינו חשוב ביותר ויכול לשנות את פני הדברים.

סמכות השיפוט של בתי הדין הצבאיים

בתי הדין הצבאיים מוסמכים לשפוט את כל חיילי צה"ל, בשירות סדיר וגם במילואים. בעבירות מסוימות מוסמכים בתי הדין הצבאיים לשפוט גם נאשמים שאינם נמצאים בשירות, כגון – העובדים במערכת הצבאית על פי חוזה עבודה, אלה שקיבלו נשק מטעם הצבא (יוצאי יחידות מיוחדות).

זכות לייצוג על ידי עו"ד צבאי

בצבא יש שופטים מיוחדים צבאיים היושבים בבית הדין הצבאי, יש תובעים צבאיים ויש גם סנגוריה צבאית. כולם בדרך כלל אנשי צבא קבע. אולם כל חייל הנתבע בבית דין צבאי זכותו לבחור עו"ד אזרחי אשר ייצג אותו באופן פרטי. לא כל עו"ד אזרחי יכול להופיע בביתי הדין הצבאיים. רק כאלו שהנם בעלי אישור מיוחד. לעיתים האישורים מוגבלים ולעיתים הנם ללא הגבלה של בטחון. משרדה של עו"ד אורית חיון הנה בעלת אישור בלתי מסויג להופיע בכל סוגי התיקים והעבירות הביטחוניות בבתי הדין הצבאיים החל משנת 1999.

בבית הדין הצבאי נידונות עבירות פליליות כגון אחזקת סמים, עבירות נשק, עבירות מין עבירות מרמה ועוד עבירות פליליות אחרות הקשורות לחיילים וחיילות. כן דנים בתי הדין הצבאיים בעבירות צבאיות כגון עבירות נפקדות ועריקות או השתמטות משירות. איכות הייצוג של עורכי הדין בבתי הדין הצבאיים קשורה לניסיון בדין הצבאי וההליכים ומתבטא בתוצאות וההישגים. עו"ד אורית חיון השתחררה בדרגת סגן והנה בעלת ניסיון רב והכרות של התחום המשפטי הצבאי ומשרדה השיג תוצאות מרשימות בתחום זה. בעיקר בתיקי סמים, הצלחות של שחרור ממעצר, השארת חיילים בשירות צבאי על אף מעורבות בתיק סמים, עונשים קצרים בעבירות עריקות ועוד.

 
אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בנושא זה, למשרד עו"ד פלילי אורית חיון הידע, המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. המשרד נמנה על המשרדים המובילים והותיקים במשפט הפלילי ולזכותו נרשמו תקדימים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.

לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן