בג"ץ נגד שב"ס – הגשת עתירות, בג"ץ נגד שירות בתי הסוהר, שב"ס, הנן דבר שבשגרה. עתירות אלו מוגשות עקב זה שעצור או אסיר מבקש משב"ס לשמור על זכויותיו לצורך אירוע משפחתי, חתונה וכדומה. במצבים רבים שב"ס דוחה את הבקשה ואז האסיר נאלץ להגיש עתירה במסגרת בג"ץ נגד שב"ס.

במידה ואסיר מעוניין להגיש בקשה הקשורה לתנאי מאסרו, שב"ס אחראי על פי חוק לקבלת החלטה סבירה, מידתית וראויה תוך זמן סביר, בין אם המדובר ביציאה לחופשה מן הכלא, בייאה לעבודה בכלא, ללימודים, לתנאי כליאה, לשמירה על בטחונו, שינוי סיווגו, שינוי מקום מאסרו, או מעצרו, קיצור תקופת מאסרו או יציאה לחופשה מיוחדת מהמאסר.
לדוגמא, אופן קבלת ההחלטה על הוצאה של אסיר לחופשה מחייבת את שב"ס לקחת בחשבון שמדובר באסיר שיכול להיות מסוכן לציבור, וחייבים לשקול את סוג העבירה אותה ביצע, אם המדובר באלימות במשפחה, או בעבירות מין, שב"ס מחוייב להעביר את האסיר מבדקים ולבחון רמת מסוכנות ולקבל המלצות וועדות אלמ"ב או גילוי עריות או וועדת אסירי עולם וכדומה.
לאחר שכלול התנהגות האסיר בכלא, מיידעים מודיעיניים, חוות דעת משטרה ועובדים סוציאליים ומהות העבירה ומסוכנות האסיר, יחליט שב"ס האם ניתן להוציא את האסיר לחופשה ואם כן באילו תנאים.
במידה ושב"ס מסרב לבקשת אסיר לצאת לחופשה וההחלטה אינה סבירה או ניתנה משיקולים מוטים או תוך פגיעה במראית פני הצדק, קיים סיכוי טוב כי העתירה תתקבל וביהמ"ש בשבתו כבג"ץ יורה לשב"ס לשנות את ההחלטה ולאפשר יציאה של העותר, האסיר, לחופש.
כמו כן דוגמא נוספת, פקודת בתי הסוהר קובעת שאסיר רשאי להגיש תביעה נגד שב"ס
ובהרבה מצבים שנעשה עוול לאסירים תביעה של בג"ץ נגד שב"ס מתרחשת בעקבות אירועים מסוג אלו שאסיר מבקש להשחרר לצורך אירוע ומקבל תשובה שלילית, ישנם המון מצבים של אירועים יוצאי דופן המצדיקים מתן חופשה לעצור וההחלטה היא של שב"ס בלבד ובמצב שהיציאה מאושרת היא כמובן תיעשה בליווי צמוד של שב"ס או לפי הנוהל שקבע שירות בתי הסוהר, סירוב יביא את האסיר להגשת בג"ץ על מנת שבימ"ש יבחן סבירות ההחלטה של שב"ס.

דוגמא של בג"ץ נגד שב"ס – מפגש עו"ד דרך מחיצת זכוכית.

מצב שעל פי הוראת שב"ס מפגש של אסיר עם עורך דין פלילי נערך עם מחיצת זכוכית בשל שיקולים בטחוניים, בג"ץ קבע כי החלטה זו של שב"ס מהווה פגיעה קשה ומשמעותית בזכויותיו של האסיר להתייעץ עם עורך דין פלילי , מחיצת זכוכית מהווה פגיעה קשה בהכנת חומר חקירה וייעוץ תקין של אסיר עם עורך דין פלילי. ההחלטה הסופית במצב זה של בג"ץ נגד שב"ס הוא שבג"ץ ביטל
את ההוראה של שב"ס לגבי פגישת אסיר עם עורך דינו עם מחיצת זכוכית, ורק במקרים ספציפים אשר מבוססים על נתון ממשי שבו יש חשש לפגיעה בעורך דין או בהעברת חומרים אסורים הפגישה של האסיר עם עו"ד תיעשה עם מחיצה.
ניתן גם להגיש בג"ץ על דרישת שב"ס לבצע ביקור משפחתי דרך זכוכית, במיוחד כאשר מדובר בילדיו של האסיר.
אתם מוזמנים לבקר בבלוג זה בעתיד על מצבים נוספים של בג"ץ נגד שבס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן