זכות השימוע – זכויות אסירים

זכות השימוע הנה זכות חדשה יחסית שניתנה עד השנים האחרונות רק לאנשי ציבור שהיו חשודים בביצוע עבירה פלילית. בעבר, זכות השימוע לא הייתה מעוגנת בהוראה חוקית כלשהי אלא המשפט הישראלי הכיר בזכות השימוע כחלק מ"כללי הצדק הטבעי" המהווים כללים של הגינות דיונית שמטרתם למנוע "קיפוח" של בעל דין בהליך המשפטי. החל משנת 2000 ניתנה זכות השימוע היא זכותו של כל חשוד בעבירה מסוג פשע שהתביעה מתכוונת להגיש כתב אישום כנגדו. יש לציין כי זכות השימוע מוקנית רק לחשודים בעבירות מסוג פשע, דהיינו שהעונש המירבי שקבוע לצידן עולה על 3 שנים וכן מדובר בחשודים משוחררים בלבד ואינם נמצאים במעצר.

סעיף 60 א' לחוק סדר הדין הפלילי מחייב את התביעה להודיע לחשוד על קבלת חומר החקירה לאחר שהועבר אליה ע"י הרשות החוקרת הנוגע לעבירת פשע ועל כוונתם של התביעה להגיש כתב אישום כנגד החשוד. ההודעה תשלח בדואר רשום אל כתובתו של החשוד ובגוף ההודעה מחויבת את התביעה לציין את פרטי משרד התביעות לצורך בירורים והצגת טיעונים לפני הגשת כתב האישום. כמו כן, בהודעת השימוע ניתנת לחשוד האפשרות לשטוח את טענותיו במלואן בטרם הגשת כתב אישום, דהיינו, הזכות לטעון בפני הרשות התובעת לפני שזו תגיש כתב אישום, מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד, זוהי זכות השימוע. מאחר וכבר בשלב זה, נאלץ החשוד לשטוח את קו הגנתו, קיימת חשיבות להיוועץ עם עורך דין פלילי מנוסה ממשרד עורכי הדין אורית חיון, בכתיבת טיעונים של חשוד מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום.

צילום חומר הראיות

חשוב מאד לדעת כי קיימת זכות לצלם את חומר הראיות כנגד חשוד כבר בשלב השימוע. צילום החומר יביא לכך שעורך דין פלילי מנוסה יידע לטעון טענות משפטיות כבדות משקל בכדי לשכנע מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום. חשודים רבים לא מנצלים כראוי את זכות השימוע, שולחים מכתב לאקוני ובו מציינים נסיבות אישיות בלבד ובכך מפספסים את הזכות החשובה לקיום שימוע ראוי, מהותי ומקצועי שיכול להביא לסגירת התיק המשפטי כנגדם. "חסכון" בתשלום שכר טרחת עורך דין בשלב השימוע עלול להביא את החשוד להוצאות משפטיות כבדות במידה והתיק כנגדו לא ייסגר ויוגש כתב אישום והוא ייאלץ לנהל הליך משפטי ארוך ומורכב.

הגשת מנומקת נגד כתב אישום

מיום קבלת הודעת השימוע, רשאי החשוד לפנות בכתב אל משרדי התביעה בבקשה מנומקת אשר מבקשת להימנע מהגשת כתב אישום נגדו. ייתכנו מקרים בהם החשוד יודה בעובדות מסוימות ובד בבד, יכפור באחרות ובכך יגרום ל"צמצום" העובדות או האישומים המצוינים בכתב האישום. לפי לשון סעיף 60 א' לחסד"פ, זכות השימוע ניתנת בצורת שימוע בכתב אולם, הפרקטיקה מלמדת כי בעבירות חמורות או כאשר באמתחת החשוד טיעונים כבדי משקל, תיתכן זכות שימוע בעל פה בנוסף לשימוע בכתב.

יש לציין כי זכות השימוע אינה זכות מוחלטת ועדיין קיים חריג לפיו יוגש כתב אישום גם בטרם חלוף 30 הימים וניצול זכות השימוע ע"י החשוד, זאת מקום בו החליט פרקליט מחוז, "מטעמים מיוחדים שירשמו" על הגשת כתב אישום.
אורית חיון עורך דין פלילי נותנת ייעוץ בכל הנוגע לנושא זכות שימוע
על מהות זכות השימוע והיקפה, נאמר בפסיקת ביהמ"ש העליון על ידי כב' השופטת חיות:

"בגדר השימוע ניתנת לנפגע זכותו לשטוח את טענותיו במלואן ועל הגורם המחליט להאזין לדברים בנפש חפצה, ומתוך נכונות להשתכנע ככל שהדברים יש ממש. זוהי זכות הטיעון שהיא מן הזכויות היסודיות במשפטנו. היא נמנית עם עקרונות הצדק הטבעי וקשורה בטבורה לחובת ההגינות השלטונית" (בג"צ 554/05 רס"ר אשכנזי נ' מפכ"ל המשטרה תקדין עליון 2005 (3), 3043)

לפני שחשוד שוטח בפני התביעה את טענותיו, נכון יעשה אם יפנה אל משרדי התביעה בבקשה לקבל לעיון את חומר החקירה שמצוי בתיק וכן לקבל טיוטת כתב אישום אשר יהיה בהם כדי לגרום לחשוד לדעת בוודאות מול אילו עובדות ואישומים הוא ניצב ועליו להתמודד בטרם הוא מציג את טענותיו. בבג"ץ 4388/08 השופט א' רובינשטיין קבע כי החוק אינו מפרט דיו את טיב ההודעה שיש לשלוח לחשוד והדגיש כי מטרת השימוע היא לאפשר לחשוד להציג טענותיו ולשכנע, כי חומר הראיות בעניינו או אינטרס הציבור אינם מצדיקים הגשת כתב אישום כנגדו. באשר להיקף החומר שעל התביעה להעביר לידי החשוד קבע כב' השופט כי חומר ראיות אשר לא חל עליו חיסיון יש להעמיד "ברוחב לב" לרשות החשוד. כמו כן אם טרם הוכנה טיוטת כתב אישום ומודיעים לחשוד את עובדות והעבירות העיקריות נגדו, יש מקום להסתפק בכך כדי לממש את זכות השימוע באופן אפקטיבי.
לסיכום, זכות השימוע הנה זכות חשובה אשר יש בה מצד אחד כדי להוביל לכדי הימנעות התביעה מהגשת כתב אישום אולם מצד שני יש בזכות זו כדי לחשוף את קו ההגנה של חשוד עוד בטרם תחילת המשפט בעניינו ולפיכך, יש להיוועץ עם עו"ד פלילי המנוסה בתחום ייצוג חשודים וכתיבת טיעונים לשימוע.

אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בתחום זה, למשרדה של עורכת הדין אורית חיון הידע, הניסיון המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. משרד עורכי דין אורית חיון הננו משרד הקיים מזה למעלה מ-14 שנה ומתמחה במשפט פלילי, ייצוג קורבנות עבירה, משפט צבאי, וזכויות האזרח. לעורכת הדין אורית חיון תקדימים משפטיים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים.

עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. 


* הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.

לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון – זכות שימוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן