בקשת חנינה
בקשות חנינה ומחיקת רישום פלילי -תיק אשר נפתח במשטרה בעקבות הגשת תלונה נגד אדם, צפוי במרבית המקרים להתברר בפני בית המשפט. במצב דברים זה, באם בסופו של ההליך בית המשפט יגזור את דינו של הנאשם, ברור כי בגיליון המרשם הפלילי תופיע ההרשעה וזאת למשך שנים ארוכות ועד לרגע בו העבירה התיישנה ו/או הגיעה המועד למחיקתה.
משך הזמן נקבע בחוק, והוא תלוי בסיווג העבירה ובעיקר תלוי בעונש אשר הטיל בית המשפט. אולם, קיימת סיטואציה אחרת לפיה הוחלט כי בגין תיק אשר נפתח במשטרה, לא יוגש כתב אישום והתיק ייסגר באחת מן העילות – "חוסר עניין לציבור" או "חוסר ראיות". למרבה הפלא ולתדהמת אזרחים רבים, אף במצב זה, נותר רישום פלילי בגיליון הרישום הפלילי, משך שנים ארוכות, רישום בעל השלכות פוגעניות למשל: מניעת התקדמות בעבודה, הוצאת רישיון מיוחד, קבלה לעבודות בסקטור הציבורי ועוד. יובהר כי אין מדובר במקרה בו החליט התובע או פרקליט מחוז כי התיק ייסגר בעילת "חוסר אשמה", אז הרישום אינו מופיע בגיליון הרישום הפלילי ונמחק "אוטומטית" (ראו הפרק העוסק בסגירת תיק מחוסר אשמה).
בשני המקרים לעיל, עדיין קיימות דרכים בהם ניתן למחוק את הרישום המצוי בגיליון המרשם הפלילי, בין אם מדובר בהרשעה ע"י בית משפט ובין אם התיק נסגר במשטרה, כך שצל עברו של האדם המבקש חנינה, יוותר "נקי".
בכל הנוגע למצב בו נגזר דינו של אדם, ע"י ערכאה שיפוטית, חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א – 1981, מעניק סמכות לנשיא המדינה לקצר תקופות ההתיישנות ו/ או מחיקה החלות על הרשעה (ואף על הליך שהסתיים בהחלטה ללא הרשעה). כאמור, לא מדובר בתיקים הממתינים לבירור דין (מב"ד) או תיקים שנסגרו מאחת העילות הקבועות בחוק. במצב זה חוק המרשם הפלילי מסמיך את ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל למחוק רישומים המצויים במאגרים הפנימיים של המשטרה.
בשני המקרים לעיל, עדיין קיימות דרכים בהם ניתן למחוק את הרישום המצוי בגיליון המרשם הפלילי, בין אם מדובר בהרשעה ע"י בית משפט ובין אם התיק נסגר במשטרה, כך שצל עברו של האדם המבקש חנינה, יוותר "נקי".
בכל הנוגע למצב בו נגזר דינו של אדם, ע"י ערכאה שיפוטית, חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א – 1981, מעניק סמכות לנשיא המדינה לקצר תקופות ההתיישנות ו/ או מחיקה החלות על הרשעה (ואף על הליך שהסתיים בהחלטה ללא הרשעה). כאמור, לא מדובר בתיקים הממתינים לבירור דין (מב"ד) או תיקים שנסגרו מאחת העילות הקבועות בחוק. במצב זה חוק המרשם הפלילי מסמיך את ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל למחוק רישומים המצויים במאגרים הפנימיים של המשטרה.
מחיקת רישום פלילי
בהתאם לחוק המרשם הפלילי, רישומים אודות תיקים סגורים, בנוגע לעבירות שאינן מסוג "פשע", יימחקו אוטומטית בתום 7 שנים מיום האירוע, אלא אם כן החליט ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה אחרת. מועד המחיקה האוטומטית תלוי במועד סגירת התיק. נראה כי אזרחים רבים אשר הרישום הפלילי פוגע בחייהם, לא יירצו להמתין שנים ארוכות עד למחיקה האוטומטית ולכן, התיקון לחוק המרשם הפלילי מסמיך גורמים במשטרת ישראל למחוק מרישומי המשטרה מידע אודות תיקים סגורים גם לפני שחלפו 7 שנים מיום האירוע, וזאת בהתחשב, בין היתר, באמות מידה הקבועות בחוק.
לציין כי התיקון לחוק קובע כי, מעסיקים שישיגו או יבקשו מהמועמד לעבודה רישום פלילי, יעברו עבירה פלילית שעונשה עד שתי שנות מאסר ועד 200 אלף ש"ח קנס.
לסיכום, על אף שקיים רישום משטרתי בגיליון הפלילי, אשר לו השלכות הרסניות, עדיין אין זה סוף פסוק ולא חייבים להשלים עם התוצאות של רישום פלילי.
עורכת הדין אורית חיון, בקיאה במחיקת רישומים משטרתיים אודות תיקים סגורים או ממתינים לבירור דין ומומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי. סמכויות חנינה נוספות לנשיא המדינה – בנוסף לסמכות נשיא המדינה למחיקת רישום פלילי בהתאם לחוק המרשם הפלילי קיימות עוד קטגוריות של בקשות חנינה המופנות אל בית הנשיא כדלקמן:
הקלה בעונש מאסר
נשיא המדינה מוסמך להקל בעונשי מאסר, או להמירם בעונשים אחרים.
מחלקת החנינות בבית הנשיא מטפלת בבקשות הקלה בעונש מאסר אך ורק לאחר שנסתיימו כל ההליכים המשפטיים (כולל ערעור, בקשה למשפט חוזר, בקשה לדיון נוסף).
חשוב לציין כי מוסד חנינה אינו מהווה תחליף לערכאת ערעור, ואינו מהווה ערכאת ערעור נוספת, ולפיכך הקלה בעונש מאסר בפועל ניתנת רק במקרים חריגים ויוצאי דופן במיוחד, ורק כאשר יש שינוי משמעותי בנסיבות לאחר שבית המשפט אמר את דברו.
הקלה בפסילה מלנהוג
נשיא המדינה מוסמך להקל בעונשי פסילה בפועל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה, ובעונשי פסילה על תנאי שהושתו בבית המשפט, להבדיל מפסילה מנהלית.
הקלה בקנסות כלליים
נשיא המדינה מוסמך להקל בקנסות המוטלים על ידי בית משפט במסגרת הליך פלילי בלבד, להבדיל מהליך מנהלי או מקנס המוטל על ידי רשות אחרת.
הקלה בקנסות תעבורה
נשיא המדינה מוסמך להקל בקנסות המוטלים בגין עבירות תעבורה, בין על ידי בית המשפט או המשטרה. הקלה בקנסות חניה המוטלים על ידי פקחי עירייה אינה במסגרת סמכות הנשיא אלא בסמכות הלשכה המשפטית בכל עירייה.
קציבת מאסר עולם
הנשיא מוסמך לקצוב עונש מאסר עולם שהוטל ולהעמידו על תקופת מאסר מוגדרת ולכל הפחות לקצוב את מאסר העולם עד לתקופה של 30 שנה. הנוהג הוא שמעשה הקציבה יעשה אך ורק לאחר סיום כל ההליכים המשפטים (כולל בקשה לדיון נוסף ובקשה למשפט חוזר) ובחלוף שבע שנים לפחות מיום תחילת המאסר.
לציין כי התיקון לחוק קובע כי, מעסיקים שישיגו או יבקשו מהמועמד לעבודה רישום פלילי, יעברו עבירה פלילית שעונשה עד שתי שנות מאסר ועד 200 אלף ש"ח קנס.
לסיכום, על אף שקיים רישום משטרתי בגיליון הפלילי, אשר לו השלכות הרסניות, עדיין אין זה סוף פסוק ולא חייבים להשלים עם התוצאות של רישום פלילי.
עורכת הדין אורית חיון, בקיאה במחיקת רישומים משטרתיים אודות תיקים סגורים או ממתינים לבירור דין ומומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי. סמכויות חנינה נוספות לנשיא המדינה – בנוסף לסמכות נשיא המדינה למחיקת רישום פלילי בהתאם לחוק המרשם הפלילי קיימות עוד קטגוריות של בקשות חנינה המופנות אל בית הנשיא כדלקמן:
הקלה בעונש מאסר
נשיא המדינה מוסמך להקל בעונשי מאסר, או להמירם בעונשים אחרים.
מחלקת החנינות בבית הנשיא מטפלת בבקשות הקלה בעונש מאסר אך ורק לאחר שנסתיימו כל ההליכים המשפטיים (כולל ערעור, בקשה למשפט חוזר, בקשה לדיון נוסף).
חשוב לציין כי מוסד חנינה אינו מהווה תחליף לערכאת ערעור, ואינו מהווה ערכאת ערעור נוספת, ולפיכך הקלה בעונש מאסר בפועל ניתנת רק במקרים חריגים ויוצאי דופן במיוחד, ורק כאשר יש שינוי משמעותי בנסיבות לאחר שבית המשפט אמר את דברו.
הקלה בפסילה מלנהוג
נשיא המדינה מוסמך להקל בעונשי פסילה בפועל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה, ובעונשי פסילה על תנאי שהושתו בבית המשפט, להבדיל מפסילה מנהלית.
הקלה בקנסות כלליים
נשיא המדינה מוסמך להקל בקנסות המוטלים על ידי בית משפט במסגרת הליך פלילי בלבד, להבדיל מהליך מנהלי או מקנס המוטל על ידי רשות אחרת.
הקלה בקנסות תעבורה
נשיא המדינה מוסמך להקל בקנסות המוטלים בגין עבירות תעבורה, בין על ידי בית המשפט או המשטרה. הקלה בקנסות חניה המוטלים על ידי פקחי עירייה אינה במסגרת סמכות הנשיא אלא בסמכות הלשכה המשפטית בכל עירייה.
קציבת מאסר עולם
הנשיא מוסמך לקצוב עונש מאסר עולם שהוטל ולהעמידו על תקופת מאסר מוגדרת ולכל הפחות לקצוב את מאסר העולם עד לתקופה של 30 שנה. הנוהג הוא שמעשה הקציבה יעשה אך ורק לאחר סיום כל ההליכים המשפטים (כולל בקשה לדיון נוסף ובקשה למשפט חוזר) ובחלוף שבע שנים לפחות מיום תחילת המאסר.
ייצוג משפט פלילי על ידי עורכת דין אורית חיון
אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בתחום זה, למשרדה של עורכת הדין אורית חיון הידע, הניסיון המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. משרד עורכי דין אורית חיון הננו משרד הקיים מזה למעלה מ-14 שנה ומתמחה במשפט פלילי, ייצוג קורבנות עבירה, חנינה, משפט צבאי, וזכויות האזרח. לעורכת הדין אורית חיון תקדימים משפטיים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים. עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. * הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים. עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. * הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.
לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון לגבי בקשת חנינה או נושאים אחרים.