בדיקת פוליגרף משמשת פעמים רבות בחקירות פליליות. הבדיקה מבקשת לאמת או להפריך חשדות בנוגע לחשוד והיא מבוצעת במהלך החקירה הפלילית. מה מעמד בדיקת פוליגרף בחקירה הפלילית והאם תוצאות הבדיקה הן אבסולוטיות?

כל האמת ורק את האמת?

בשנות העשרים של המאה הקודמת הומצא בארצות הברית מכשיר הפוליגרף. פיתוח המכשיר נעשה בהנחת היסוד כי בזמן שאדם משקר מתרחשים שינויים פיזיולוגיים בגופו, עליהם אין לו שליטה. מצבים כמו עלייה בלחץ דם, שינויים במוליכות החשמלית בעור, שינויים בדופק ובמערכת הנשימה הם מאפיינים שכיחים אצל כל אדם בעת מסירת מידע שקרי.

תהליך הבדיקה באמצעות פוליגרף מתבצע על ידי חיבור הנבדק לעזרי חישה הבודקים את הנשימה, את הדופק ולחץ הדם ואת המוליכות החשמלית של העור. לאחר חיבור הערוצים הללו נשאל הנבדק שאלות שונות. התגובות על כל שאלה נמדדות באמצעות עזרי החישה אליהם מחובר הנבדק ועוברות פענוח של מאבחן מקצועי שמעביר את תוצאות הפענוח הזה לגורמים הרלוונטיים.

בדיקת פוליגרף היא היום שכיחה מאד, לא רק במשפט הפלילי אלא גם במקומות עבודה שונים,במשרדי חקירות, במערכת הבטחון וכדומה. מכשיר הפוליגרף מדייק בכתשעים אחוזים, מה שאומר שבכל עשר בדיקות לערך, עלולה להיות טעות אחת. עובדה זו מעמידה בשאלה את מעמדה של בדיקת פוליגרף, במצבים אקוטיים,כמו חקירת רצח, אונס וכדומה

 

בדיקת פוליגרף

 

על הליכי חקירה ומשפט פלילי

במשפט הפלילי נעשה שימוש נרחב בבדיקות פוליגרף ובסוגי עברות מגוונים. בישראל, ומאחר ומכשיר הפוליגרף אינו מבטיח מאה אחוזי דיוק, אין לבדיקת פוליגרף תוקף במשפט הפלילי. יחד עם זאת, ולמרות מעמדו במשפט הפלילי, נעשה במכשיר הפוליגרף שימוש שכיח בהליכי החקירה הפלילית. למעשה, המקום היחיד בו בדיקות פוליגרף הינן קבילות הוא המשפט האזרחי, וגם שם הדבר מותנה בהסכמה מראש של שני הצדדים.

כדי לבצע בדיקות פוליגרף במשפט הפלילי ובכלל, נדרשת הסכמה מראש של החשוד או הנבדק. בזמן החקירה הפלילית מקבל מראש הנבדק מהחוקר את השאלות אותן יישאל ובנוסח המדויק שלהן. הנבדק מאידך לאחר שהסכים להבדק וקיבל את נוסח השאלות, לא יוכל לטעון להתרגשות או עצבנות, מאחר ומכשיר הפוליגרף בודק מדדים פיזיולוגיים ומתחשב בהם, כמו גם נערכת השוואה של מדדים אלו במהלך הליך החקירה.

לעתים נשאל הנבדק שאלות שרק הוא יידע את התשובות עליהן, במידה והוא זה שביצע את הפשע. למשל, פרטי חקירה מוכמנים. משמעות פריטים אלו הוא חפצים, כמו פרטי לבוש, כלי נשק וכדומה שמוצגים בפני החשוד יחד עם פריטים דומים. במידה ולא יזהה אותם, לא יוכל להצביע על הפריט הנכון ששימש בזירת הפשע.

יצוין כי על אף אי הקבילות של בדיקת פוליגרף, יש בה משקל חשוב במשפט הפלילי והיא מהווה כלי עזר משמעותי בתהליכי החקירה הפלילית. זהו אמצעי יעיל שיכול לסייע דווקא בהפרכת חשד, הסרת סברות כאלו ואחרות ואפילו מסייע לחוקרים להתמקד בכיווני חקירה חדשים. לעתים המשטרה שואלת חשוד אם יסכים לערוך בדיקת פוליגרף כאסטרטגיית חקירה. אם החשוד משיב בחיוב, מתחזקת הסברה שמא אינו אשם בעברה שיוחסה ו. לכן, על אף הידיעה כי בדיקת פוליגרף אינה קבילה במשפט הפלילי ואף לא משמשת כראיה, החוקרים מוצאים בה ערך רב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן