לפי החוק, פרסום שמו של חשוד אסור טרם הגשת תביעת אישום נגדו, במשך 48 השעות לחקירתו או עד לסיום הדיון הראשון שנערך בעניינו בפני שופט ולא כולל שבתות וחגים בספירת השעות.

איסור פרסום שמו של חשוד עם הגבלת זמנים זו, נועד כדי לאפשר לחשוד לפנות לבית המשפט ולבקש להשתמש בזכות בקשת איסור פרסום. באופן זה ניתנת לחשוד ההזדמנות למנוע את פרסום שמו.

בדלתיים סגורות

זכויות נוספות העומדות בפני חשוד בהליכים פליליים הוא לבקש כי הדינים בעניינו יפורסמו בדלתיים סגורות ולאסור את פרסום שמו עד שיוגש כתב אישום נגדו. שוב, הסיבה לכך היא כי ישנם מצבים בהם מעורבות החשוד בעבירה אינה ברורה עדיין ואפילו המשפט הפלילי נגדו עוד לא החל. החשש הוא להכפיש את שמו של אדם, שיכול להיות שיימצא כי העבירות שיוחסו לו לא בוצעו על יד והנזק הבלתי הפיך שעלול להגרם לשמו, טרם הוכחו החשדות נגדו. משטרת ישראל בעצמה מודה כי קרוב לארבעים ושניים אחוזים מתיקי החקירה שנפתחים נגד חשודים, נסגרים מחמת חוסר ראיות מספיקות להרשעת החשודים.

חשוד אזוק באזיקים

סופרים לאחור

ספירת אותן ארבעים ושמונה שעות מתחילה ממועד התייצבותו של החשוד לחקירה, וגם אם לא התייצב אליה. במהלך אתן ארבעים ושמונה שעות, עומדת בפני החשוד הזכות לפנות לבית המשפט ולבקש את איסור פרסום שמו, כולל איסור פרסום של כל פרט מזהה אחר. אם החשוד לא ינצל את זכותו לבקשת איסור פרסום, בחלוף אותן 48 שעות, יכול שמו להיות מפורסם.
כמו בכל כלל ישנו גם היוצא מן הכלל ובמקרים חריגים ניתן בכל זאת לפרסם את שמו של החשוד. מקרים חריגים אלו הינם:

  1. בקשת הרשת החוקרת לפרסם את שמו של החשוד, למשל לצרך איתורו, תפיסה של עבריין נמלט או אזהרת הציבור מפני עבריין מסוכן.
  2. בית המשפט התיר את הפרסום בגל עניין ציבורי שיש בו.
  3. החשוד עצמו ביקש, או נתן את הסכמתו לפרסום שמו ועשה זאת בכתב, עצמאית או על ידי בא כוחו.

על המשטרה, או כל גורם חוקר אחר, מוטלת חובת היידוע בדבר איסור פרסום את החשוד, במיוחד אם אינו מיוצג על יד עורך דין שידאג ליידע אותו בנוגע לזכויותיו. היידוע חייב להתבצע בתוך עשרים וארבע שעות מרגע מעצרו או מהרגע בו הובא בפני שעות וכאמור, שבתות וחגים לא נכללים במניין השעות. בפני הרשות החוקרת עומדת זכות ערעור על ההחלטה לאסור, או לחילופין להתיר, את פרסום שם החשוד. ניתן להגיש את הערעור בתך שבעה ימים מהיום בו נתקבלה ההחלטה אם לאסור או להתיר את פרסום שמו.

נוכחותו של עורך דין פלילי היא מתבקשת ואף נדרשת בעת זימון לחקירה במשטרה או מעצר. פרסם שמו של חשוד עלול לפגוע במוניטין שלו ולנזק בלתי הפיך בשל הכתם המוטל עליו, ובמיוחד אם יתברר בסופו של התהליך כי אינו אשם בעבירה שיוחסה לו או שאין מספיק ראיות נסיבתיות כדי שיורשע. על מנת לשמור על הפרטיות וכבודו של אדם, חשוב שייצג אותו עורך דין פלילי, שידאג ליידע אותו בדבר זכויותיו, כמו איסור פרסום שמו וזכויות אחרות, אותן יבין במלואן, כולל המשמעויות וההשלכות שלהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן