חקירה פלילית היא חקירה הנערכת לאדם בחשד לעבירה פלילית, דגמת רצח, נסיון לרצח, אונס וכדומה. לרוב מדובר בעברות חמורות מאד והמשטרה לא מקלה בהן ראש.

למעשה, היא עושה את מירב המאמצים כדי להגיע לאמת ולמצוא את האשם או החשוד במעשה, ולהביאו למשפט שם ייעשה עימו הצדק המגיע לו.כדי להגיע אל האמת, וכמה שיותר מהר, מתקיים הליך הנקרא חקירה פלילית. מבצעים אתו חוקרים מיומנים המתמחים בפלילים. היה וזומנתם לחקירה כזו, מסיבה זו או אחרת, רצוי לדעת ולזכור 5 דברים חשובים.

חקירה צולבת

  1. סוג החקירה – נחקר המזומן לחקירה יכול להיות נחקר שהוא עצמו חשוד בביצוע בעבירה, או נחקר שהמשטרה מבקשת לגבות מנו עדות, למשל עד ראייה, שמיעה וכדומה. נחקר החשוד בעבירה נקרא נחקר תחת אזהרה, בעוד נחקר לצרכי מתן עדות נקרא עד נחקר. הדבר הראשון אותו עליכם לברר בעת זימון לחקירה הוא מה סוג החקירה והאם אתם נחקרים תחת אזהרה או כעדים. הסיבה לכך היא כי נחקר תחת אזהרה יכול ליהנות ולהשתמש בזכות השתיקה, כלומר, לסרב לענות על שאלות, בעוד שחקירת עד מחייבת אותו למסור את גרסתו לחוקרים. במידה ולא יעשה כך, יואשם בשיבוש הליכי משפט.
  2. אופי החקירה – חוקרים, ובמיוחד בחקירה פלילית הם מיומנים ומכירים היטב את עבודתם. משמעת הדבר היא כי לעתים הם נוקטים באסטרטגיות ומניפולציות שונות כדי להכשיל את הנחקר בלשונו או "להפיל אותו בפח". לעתים, מילים או משפטים שונים שאומר הנחקר בתגובה למניפולציות ולחקירה כולה, משמשים לאחר מכן בבית המשפט ואולי אף יוצאים מהקשרם. כל מילה שנאמרת, גם בהיסח הדעת או "אוף דה רקורד" נרשמת ומתועדת ויש לזכור זאת בעת החקירה.
  3. אוזניים לכותל – חשוב לדעת ולזכור כי החקירה כולה מתועדת באמצעות מכשיר הקלטה, מצלמת וידאו או שניהם. כמו בסעיף הקודם, חשוב מאד לברור את המילים והתשובות, מאחר וכל מילה מצולמת או מוקלטת, לעתים גם מבלי שהנחקר יהיה מודע לכך.
  4. זכות להגנה – אחת הזכויות שזכאי להן כל אדם הוא הזכות לייצוג משפטי. אם ברצונכם לפגוש עורך דין פלילי, זכותם לעשות כך. למעשה, באפשרותכם לעמוד על זעות זאת ולדרוש פגישה עם עורך דין פלילי עוד לפני תחילת החקירה. לעתים המשטרה לא מציינת זאת ומתחילה בחקירה הראשונית כדי להוציא כמה שיותר מידע. נחקרים רבים שלא מודעים לזכות זו, משתפים פעולה, בעוד שבפועל באפשרותם להתנגד להתחיל בחקירה לפני שיגיע עורך דינם. כמו כן, זכותו של כל נחקר תחת אזהרה, במידה והמשטרה החליטה לעצור אותו, היא להודיע לאחד מבני המשפחה הקרובים בדבר מעצרו.
  5. תקופת מעצר – היה והמשטרה החליטה לעצור את הנחקר, עליה לעשות כך למשך עשרים וארבע שעות בלבד, זאת למעט מקרים חריגים. אותן עשרים וארבע שעות מחושבות החל מהרגע בו החלה חקירת המשטרה. כלומר, אם הנחקר עבר תהליך חקירה של שעתיים ולאחר מכן נעצר, יהיה על המשטרה לשחררו עשרים ושתיים שעות מרגע סיום החקירה. היה והמשטרה חרגה מאותן עשרים וארבע שעות ולא סיפקה סיבה מוצדקת לכך, המעצר הפך להיות בלתי חוקי ומשמש עילה לשחרור מיידי בבית המשפט. פעמים רבת שחרר בית המשפט חשודים שהובאו לדיונים באיחור שחרג מאותן עשרים וארבע שעות ראשונות.

חקירה פלילית

 

חקירות שתי וערב

כל אדגם, גם נקי כפיים וחף מפשע יילחץ ממעמד של חקירה פלילית. חשוב מאד לשמור עד כמה שאפשר על קור רוח ולהמנע מליפול לתחבולות החוקרים, זאת כדי שלאחר מכן לא ישמשו המילים שאמרתם נגדכם, או יסולפו ויתפרשו בצורה חרת מה שהתכוונתם לומר. אם אינכם בטוחים בכוונות וכיווני החקירה, בחרו בזכות השתיקה.אם בכל זאת בחרה המשטרה לעכב אתכם למעצר, אל תתנגדו לו ואל תדברו בשפה שאינה מכובדת. מומלץ שלא לשוחח גם עם החברים לתא המעצר, מאחר והם יכולים להיות חוקרים בהסוואה או משתפי פעולה של המשטרה.

חשוב להבין את זכויותיכם ולעמוד עליהן. זכרו כי באפשרותכם לבקש להודיע לבן משפחה על דבר מעצרכם, זכותכם לוודא כי המילים שאמרתם תועדו באופן מדויק ובעיקר, החשוב מכל, התייעצו עם עורך דין פלילי ובקשו לזמן אותו לחקירה. עורך דין פלילי יוכל לסייע לכם בדרך הנכונה והטובה ביותר עבורכם, להדריך אתכם וללוות אתכם ברגעים הקשים של החקירה ואולי גם המעצר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן