העונש בגין עבירה פלילית שבוצעה על ידי אדם שהוגדר כחולה נפש אינו זהה לעונש שביצע אדם בריא בנפשו. מעמדו של חולה נפש במשפט הפלילי מוגדר בחוק ככזה שאם נמצא אשם בעבירה שיוחסה לו, הוא יאושפז בבית חולים לחולי נפש במקום להיכלא בבית הסוהר. יחד עם זאת ישנן פרשנויות רבות למחלת נפש וכן השלכות ומשמעויות כבדות משקל שישפיעו על גורל של חשוד או נאשם.

היעדר שפיות או היעדר שליטה? הבדלים מהותיים

בעת משפט פלילי בו נאשם אדם בעבירה פלילית, הוא, או עורך דינו, יכול לטעון להיעדר שפיות. טענה נוספת יכולה להיות היעדר שליטה, כלומר, באותו הרגע בו ביצע את העבירה הוא לא שלט על מעשיו. במקרה כזה הוא לא יוגדר כחולה נפש, מאחר ויש ביכולתו להבחין בין טוב ורע, הוא שולט לרוב על מעשיו למעט המקרה המדובר. במקרים כאלו לא יאשפז האדם בבית חולים לחולי נפש, אולם גם יהיה פטור מאחריות פלילית.

למשל, מצב בו אדם שרוי בהלם, מפתח רפלקסים בלתי נשלטים, מצי תחת השפעת היפנוזה וכדומה, גורמים לאדם לבצע עבירה פלילית. הוא אינו חולה נפש אולם גם לא אחראי על מעשיו בזמן העבירה.

 

צעירה במצב נפשי לא תקין

 

לעומת זאת, חולה נפש הוא בעל מעמד מיוחד, מאחר ואינו יכול לקחת אחריות על מעשיו בשל מחלתו. יחד עם זאת הוא אינו מזוכה מבחינה מוסרית, (למשל אדם שביצע רצח). זוהי סוגיה מורכבת הנידונה באריכות בבית המשפט, כדי להבין ולהסיר מעל כל צל של ספק את עובדת היות האדם חולה נפש. הבדיקה כוללת את השאלה אם בעת המעשה האדם היה חולה נפש, סבל מפיגור או מאוטיזם, ושאלת השאלות – מהי בכלל מחלת נפש?

חולה נפש? למה מתכוון המחוקק

לא קל להגדיר מחלת נפש במשפט הפלילי וזוהי משימה מורכבת וסבוכה מאד. ישנן הגדרות רבות מאד למחלות נפש, בראשן עומדת פסיכוזה, הנחשבת למורכבת מכולן. פסיכוזה היא הפרעה נפשית חמורה, הגורמת לחוסר יכולת לשפוט ולהבין את המציאות הקיימת ויצירת מציאות חלופית, דמיונית של החולה. האדם יוצר לעצמו דפוסי חשיבה, התנהגות ותפיסה חדשים לגמרי והוא מניח הנחות שגויות בנוגע למציאות הקיימת, בעוד שהוא חי במציאות משלו, אותה יצר לעצמו. אדם המצליח להוכיח כי הוא סובל מפסיכוזה, ייהנה במשפטו מסייג של אי שפיות.

ישנה עוד שורה ארוכה של מחלות פסיכוטיות שמוגדרות על פי החוק בישראל כמחלות נפש, וביניהן, פרנויה, סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה וכל מחלה נוספת שגורמת לקושי בתפיסת המציאות.

 

בית חולים

חולה נפש? תוכיח!

כדי שנאשם , או חשוד בעבירה פלילית יקבל מעמד של חולה נפש, עליו להוכיח מעל כל צל של ספק את היותו כזה.לצורך כך, חשוב מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי בעל ניסיון במקרים דומים. מאחר ועורך הדין אינו פסיכיאטר, עליו להשתמש במקורות אמינים שיספקו חוות דעת מקצועית, ושעדותם תסייע בהוכחת מצבו הנפשי של הנאשם. לפי החוק ניתן לכפות על חשוד, להבדיל מנאשם, בדיקה פסיכיאטרית לקביעת הפסיכוזה. חשוב לזכור כי על אף שבית המשפט נעזר בחוות דעת פסיכיאטרית, הוא מוסמך לפסוק את החלטתו הסופית. משמעות הדבר כי אפילו אם רופא יחווה את דעתו המקצועית ויקבע כי אדם שרוי במצב פסיכוטי, עדיין יכול בית המשפט שלא להתייחס לקביעה.

החשש של בתי המשפט הוא כי נאשמים עשויים לטעון למחלת נפש כדי לקבל פטור מאחריות פלילית. הנאשם אמנם יאושפז אשפוז כפוי, אולם יוכל גם להשתחרר ממנו. עורך דין מקצועי ומנוסה, יטען מאידך כי קשה מאד להתחזות לחולה נפש והם יעשו את הכל כדי לבצע שתי פעולות עיקריות- הוכחת שפיותו או אי שפיותו של הנאשם וייצוג נאמן שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן