מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית החורטת על דגלה את כיבוד ושמירת זכויות אזרחיה. לכן, החוק הפלילי במדינת ישראל קובע את הכלל הידוע, כי כל אדם הוא חף מפשע, עד אשר תוכח אשמתו.

ראשית דבר, מה זה מעצר עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים, משמעו מעצר של אדם אשר נגדו הוגש כתב אישום, אך טרם הוכחה אשמתו. וזאת, עד לתום ניהול המשפט נגדו.

עם זאת, ניהול משפט נגד נאשם יכול לארוך זמן רב מאוד. לכן, מעצר עד תום ההליכים מוגבל לתקופה של עד 9 חודשים. לאחר חלוף תקופה זו, בית המשפט יכול להאריך את המעצר לתקופה נוספת, במידת הצורך.

מעצר עד תום ההליכים זהו צעד קיצוני אשר יינקט במקרים חריגים

מעצר עד תום ההליכים מהווה פגיעה קשה וארוכת טווח בחירות האזרח ובחופש תנועתו. לכן, בתי המשפט לא ממהרים לנקוט בצעד קיצוני זה ולשלול את חירותו של אזרח שטרם הורשע בדין.

הבעייתיות שקיימת במעצר עד תום ההליכים, מעמידה לרשות עורך הדין כלים רבים באמצעותם ניתן להקל את תנאי המעצר, ואף לבטלם לחלוטין.

קביעת מעצר עד תום ההליכים – כיצד ניתן להשפיע על החלטת בית המשפט?

בבואו להחליט בעניין מעצר עד תום ההליכים, בית המשפט נדרש לאזן בין שיקולים שונים: מצד אחד, עומדת זכות הנאשם לחירות כל עוד לא הוכחה אשמתו. מצד שני, עומדת החובה לשמירה על שלום הציבור מפני סכנה אשר ייתכן ונשקפת מנאשם מסוים, וכן החובה להבטיח כי המשפט יתנהל כשורה.

על מנת לבצע את האיזון בין האינטרסים השונים, בית המשפט ידרוש את קיומם של שני תנאים בסיסיים:

עורך הדין מטעם הנאשם, יכול להיעזר בכלים רבים ומגוונים על מנת להביא לפסיקת בית המשפט כי אין צורך במעצר עד תום ההליכים. למשל, עורך הדין יכול להביא ראיות להיותו של הנאשם אדם נורמטיבי ולא מסוכן, כגון חוו"ד של פסיכולוג או גיליון המעיד על אי-קיומן של עבירות קודמות.

במידה ובית המשפט בכל זאת השתכנע כי התנאים הנ"ל מתקיימים, הסנגור עדיין יכול לשפר משמעותית את התנאים שייקבעו למעצר.

קביעת תנאי המעצר – כיצד ניתן להטיב את תנאי המעצר

לסיכום, מעצר עד תום ההליכים יכול להיות מגביל עד כדי שיתוק מוחלט של שגרת החיים. עם זאת, על ידי פעולה נכונה, ניתן להשיג תנאים מיטביים אשר יאפשרו לנאשם להמשיך ולקיים שגרת חיים נורמאלית, עד כמה שניתן תחת הנסיבות.

לשם כך, מומלץ לשכור את שירותיו של עו"ד פלילי מנוסה, אשר יידע להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור לקוחו.

משרד עו"ד אורית חיון הינו בעל ניסיון עתיר בהטבת תנאי מעצר עד תום ההליכים ואף בשחרור מוחלט מן המעצר. במידה ונעצרתם, פנו אלינו ונשמח לסייע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן