אין זה מקרי שאנו שומעים לאחרונה יותר ויותר על מקרים של תקיפת שוטרים. כיום, בעידן ההפגנות והמחאות אשר שוטף את המדינה, האזרח מוצא עצמו לא פעם במפגש לא שגרתי עם השוטר, אשר יכול להוליד תוצאות אלימות.

בעת הפגנה, הרוחות לוהטות כאשר המפגינים רוצים להשמיע את קולם במלוא העצמה, ואילו השוטר מנגד, רוצה להגביל ולרסן את המפגינים, ולא תמיד באמצעים הולמים. אירוע מסוג זה יכול להידרדר במהירות לתקרית אלימה – כדאי שתדעו כיצד לפעול במקרה שהואשמתם בתקיפת שוטר או כיצד להתנהל במידה וזומנתם לחקירה משטרתית.

שוטרים במדים

אז ראשית כל – מהי תקיפה?

על פי החוק, תקיפה מתרחשת כאשר צד א' נוגע בצד ב', מכה אותו, דוחף אותו או מפעיל עליו כוח בדרך אחרת (לרבות הפעלות חשמל, גז, אור, ריח או כל אמצעי אחר שיכול להסב לצד ב' נזק או לגרום לו לאי נוחות), וזאת ללא הסכמתו של צד א' או כאשר ההסכמה הושגה בתרמית.

למעשה, ההגדרה של תקיפה היא הגדרה כוללנית ורחבה ביותר, כך שדינמיקות רבות המתרחשות בין שוטר לאזרח יכולות להיכלל תחתיה.

זכרו, כי השוטר רשאי להשתמש בכוח כחלק מתפקידו, מבלי שהדבר ייחשב תקיפה. אך לא כך לגבי האזרח. הדבר יוצר מתח תמידי בין האזרח לשוטר, כאשר לשוטר תמיד יהיה יתרון כוחני על פני האזרח.

מתי מתרחשת תקיפת שוטר?

עבירה של תקיפת שוטר מתגבשת כאשר אזרח תוקף שוטר בעת מילוי תפקידו, ובידיעה כי מולו עומד שוטר. במקרה בו השוטר לא הזדהה מולכם כשוטר, בין אם לא לבש את מדי משטרת ישראל ובין אם לא הציג בפניכם תעודת שוטר, התקיפה לא תיחשב כתקיפת שוטר!

אקדח של שוטר

העונשים הצפויים בגין תקיפת שוטר הם חמורים במיוחד

תקיפת שוטר נחשבת כעבירה חמורה במיוחד. זאת כיוון שהשוטרים הם האמונים על אכיפת החוק ועל שמירת הסדר הציבורי. ככאלה, תקיפתם מהווה גם תקיפה של שלטון החוק.

משום כך, החוק לא מאפשר לבתי המשפט להקל יותר מידי עם התוקף, וקובע עונש מינימום של חודש מאסר בגין תקיפת שוטר, כאשר העונש יכול להגיע עד 5 שנות מאסר (!).

חומרת העונש תעלה ביחס ישר לחומרת העבירה וחומרת נסיבות העבירה.

תקיפת שוטר בנסיבות חמורות יכולה להתרחש, למשל, כאשר התוקף ניסה להפריע לשוטר לבצע תפקידו, כאשר הוא היה מצויד בכלי ירייה, באבן, במקל או באלה וכן הלאה.

יש לציין כי בנסיבות חמורות במיוחד, עונש המינימום הצפוי לנאשם יעמוד על שלושה חודשים (ולא על חודש אחד מינימום).

הימנעו ממאסר ממושך – התייעצו מיד עם עורך דין!

במקרה של האשמה בתקיפת שוטר, יש לבחון תחילה האם לא הותקפת אתה ע"י השוטר.
בכל מקרה, מומלץ להסריט בעזרת טלפון נייד כל מפגש עם שוטר. כך למשל, במידה ונתקלתם באלימות שוטרים -השוטר הקניט או קילל, או נהג באלימות פיזית, תיעוד מצולם של האירוע יכול לשמש ראיה לטובתכם. בנוסף, מומלץ לערוך תרשומת של האירוע בסמוך לזמן התקרית. רשמו את המקום, הזמן, הדברים שנאמרו והתגלגלות האירועים, וכן, קחו את פרטיהם של עדים הנוכחים במקום. פעולות מידיות אלו, יסייעו לכם בהמשך.

אם נתקלתם באלימות מצד שוטר, רצוי לפנות לייעוץ מיידי ולהגיש תלונה במח"ש, משרד המשפטים, כנגד אותו השוטר.
חשוב לדעת שכל עוד תיק המח"ש מתברר לא יוגש כתב אישום כנגדך.

לאור העונשים החמורים הצפויים למורשע בעבירה של תקיפת שוטר, מומלץ לא להתמהמה ולהתייעץ עם עורך דין פלילי מיד עם מעצרכם, על מנת שזה יוכל  לייעץ לכם כיצד להתנהל בחקירה, באופן שעשוי למנוע את הרשעתכם וייתכן שימנע  אף הגשת כתב אישום נגדכם.

ייעוץ וייצוג על ידי עורך דין יסייע לכם גם בהתמודדות אל מול מערכת אשר מוטה מראש לטובת השוטר – בעימות משפטי בין אזרח לבין שוטר, האזרח נמצא בדרך כלל, בנקודת נחיתות אל מול השוטר, שהינו נציג מערכת אכיפת החוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן