לאחרונה אנו שומעים על יותר ויותר מקרים של אלימות שוטרים, כאשר חלק בלתי מבוטל מן המקרים מתרחש במהלך הפגנות או אירועי מחאה. כך למשל, האגודה למען זכויות האזרח מדווחת על עלייה חדה בכמות הדיווחים בדבר שימוש בלתי חוקי בסמכויות שלטוניות על ידי המשטרה במהלך הפגנות ואירועי מחאה שונים.

מלבד חומרת המעשים עצמם, אלימות שוטרים גם גורמת לאובדן אמון האזרח במערכת אכיפת החוק. כך עולה מדו"ח חדש אשר הופק על ידי תאגיד RAND – מכון בעל שם עולמי – המראה ירידה חדה באמון הציבור הישראלי בכוחות המשטרה.

אלימות שוטרים

הותקפתם על ידי שוטר? להלן כמה פעולות מיידיות בהן יש לנקוט:

  1. צלמו את המפגש באם ניתן – כיום, בעידן הטלפונים החכמים, עומדת בפני האזרח האפשרות לצלם ולהסריט את המפגש עם שוטר. צילום המפגש יכול להוות ראיה מכרעת להוכחת טענותיכם כנגד השוטר. דעו לכם, כי צילום והסרטה של מפגש עם שוטר על ידי האזרח הוא חוקי לחלוטין! שוטר הדורש את הפסקת הצילום עושה זאת לרוב בהיעדר סמכות.
  2. בררו את פרטי השוטר – על פי החוק, שוטר חייב לענוד תג זיהוי המציג את פרטיו לאזרח. במקום בו שוטר לא עונד תג או מסרב להזדהות, הרי שמדובר בעבירת משמעת, בגינה ניתן להגיש תלונה נפרדת ביחידת תלונות הציבור במשטרה. במקרה בו השוטר מסרב להזדהות, תעדו את מירב הפרטים האפשריים אודות הופעתו, וכן את המקום והשעה שבהם התרחש האירוע. אם ניתן, רשמו אף את פרטי רכבו.
  3. ערכו תרשומת של האירועים – ציינו את מלוא הפרטים האפשריים, לרבות זמן ומקום האירוע, סדר ההתרחשות, הדברים שנאמרו ואופן הפעלת הכוח. באם היו נוכחים עדים במקום, הקפידו לקחת את פרטיהם ועדותם במקום. רצוי אף לצלם את זירת האירוע.

לאחר ביצוע הפעולות לעיל, הגישו תלונה במח"ש בליווי עורך דין המתמחה בפלילים:

ניתן להגיש תלונה במח"ש בכל מקרה בו המדובר בביצוע עבירה פלילית על ידי שוטר. זאת לרבות שימוש בלתי מוצדק או מופרז בכוח במסגרת תפקידו (זאת להבדיל ממקרה בו המדובר בתלונה נגד שוטר בגין עבירות משמעת, כגון התנהגות בלתי נאותה של שוטר או מילוי תפקיד באופן לקוי, אז יש להגיש את התלונה ביחידה לתלונות הציבור של המשטרה).

על מנת להגיש תלונה במח"ש, ראשית, פנו לעורך דין המתמחה בפלילים לצורך קבלת ייעוץ משפטי.

עורך הדין ינחה אתכם כיצד להגיש תלונה במח"ש (מחלקה לחקירות שוטרים) באופן אשר לא יאפשר למח"ש "לקבור" את תלונתכם ללא חקירה הולמת, כפי שנעשה לעיתים קרובות.

חשיבותו של ליווי משפטי על ידי עורך דין במקרה של הגשת תלונה למח"ש

חשוב להדגיש – ניתן להגיש תלונה במח"ש באופן עצמאי באמצעות דואר, דוא"ל, פקס או באופן אישי במשרדי מח"ש בתיאום מראש. עם זאת, מומלץ מאוד לעשות כן בליווי עורך דין, שכן, במצב הדברים כיום, קיים לשוטר יתרון מהותי על פני האזרח בהליכי חקירת האירוע.

ראשית, מתוקף היותו של השוטר בעל הסמכות בעת האירוע, בכוחו לשלוט במידע שיועבר לרשות החוקרת. כך למשל, תופעה נפוצה היא שהשוטר האלים מייחס לאזרח הקורבן עבירה של תקיפת שוטר, על מנת להצדיק את האלימות שנקט הוא עצמו. ראו דוגמא קלאסית שאירעה רק לאחרונה בעת הפגנה מול ביתו של שר האוצר, יאיר לפיד, שם דיווחה המתלוננת כי השוטר אשר הטריד ותקף אותה, עצר אותה בו במקום בגין עבירת תקיפת שוטר.

שנית, מתוקף היותו של השוטר חלק מרשות האכיפה, ביכולתו להשפיע על הליכי החקירה עצמם. עובדי מח"ש הינם שוטרים. מצב בו שוטרים חוקרים את חבריהם מעלה סבירות גבוהה לניגודי עניינים. בנוסף, חקירת השוטר במח"ש מתבססת ברובה על עדויות חבריו של השוטר שנכחו באירוע, אשר במקרים רבים שומרים על קשר של שתיקה.

כך, באופן לא מפתיע, על פי נתוני מח"ש, בשנת 2012, 78% מהתיקים שנפתחו כנגד שוטרים בגין עבירה של אלימות שוטרים, נסגרו. וזאת כאשר רובם נסגרו בשל העדר ראיות מספיקות, ורק מעטים בשל העדר אשמה.

הגשת תלונה במח"ש בליווי עורך דין, מאלצת את המערכת להעניק לתלונה יחס יותר מקצועי. באופן זה, תוכל התלונה להבשיל לכדי כתב אישום קונקרטי כנגד השוטר האלים.

משרדנו מעניק שירות זה ומקפיד לנקוט בכל האמצעים הדרושים על מנת שתלונת הלקוח תזכה לטיפול הולם מצד הרשויות. כך למשל, במקרה הצורך, משרדנו דואג לליווי תקשורתי, באופן אשר מחייב את הרשויות לטפל בתלונה כראוי.

לסיום, שימו לב: הרשעת השוטר האלים תזכה אתכם בצדק, אך ייתכן וגם בפיצויים כספיים. היוועצו עם עורך דין לפלילים על מנת לברר את זכויותיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן