"הטיול הגדול" אליו יוצאים צעירים רבים בישראל לאחר סיום שירותם הצבאי, הינו תופעה מוכרת ונפוצה במדינת ישראל.

לרוב, המטיילים הצעירים בוחרים לטייל במדינות עולם שלישי, דוגמת מדינות מזרח אסיה ומדינות מרכז ודרום אמריקה, המהוות גורם משיכה בעיקר לצעירים בשל עלויות המחייה

חשוב לדעת כי טיול במדינות עולם שלישי טומן בחובו סכנות נסתרות, בעיקר למטיילים צעירים המועדים יותר להיקלע לפרשות המערבות שימוש ואף סחר בסמים.

oriti1

עם זאת, על ידי יצירת מודעותלסכנות בקרב המטיילים, וכן נקיטת כמה אמצעי זהירות פשוטים, ניתן להישמר מפני סכנת מעצר במדינה זרה. בכתבה הבאה נפרט את הכלים העיקריים שיסייעו להתרחק מסיכונים וכן, נצייד אתכם במידע שימושי שיסייע לכם לדעת כיצד לנהוג במידה וילדיכם הסתבך מעבר לים.

תמיד כדאי להקפיד לכבד את חוקי המדינה אליה נוסעים – החוקים והעונשים במדינות עולם שלישי, חמורים באופן משמעותי מאשר אלו במדינתנו, בפרט בגין עבירות סמים. כמו כן, מערכות המשפט במדינות עולם שלישי הינן לעיתים מסורבלות, איטיות ולא תמיד מאפשרות הליך הוגן. בנוסף, יש לזכור כי תנאי הכליאה במדינות עולם שלישי הינם קשים, וגם כליאה לזמן קצר עלולה להותיר על העצור צלקות נפשיות ופיזיות.

לא להתפתות לשימוש בסמים או לסחר סמים. שימוש בסמים וסחר בסמים הינם אסורים בכל מדינות העולם השלישי (וכמעט בכל מדינות העולם המערבי גם כן, כולל הולנד). הן בגין סחר והן בגין שימוש בלבד ניתן להיעצר ואף להיכלא לתקופה ממושכת במדינה זרה. ידעו את ילדיכם כי במרבית מדינות המזרח, דינו של מחזיק בסם, כדינו של סוחר בסם, גם במקרה בו מדובר בכמות קטנה לשימוש עצמי. רשויות האכיפה המקומיות במדינות עולם שלישי נעזרות בסוכנים סמויים ואמצעי מעקב על מנת לעצור תיירים המעורבים בסחר או בשימוש בסמים. לכן, הדריכו את ילדכם שלא להתפתות גם כאשר נדמה להם כי הם נמצאים בסביבה מוגנת.

לא להסכים בשום אופן להעביר עבור אדם אחר חבילה. גם במקום בו אדם התיידד עם זר שפגש בטיול, אל לו להסכים בשום אופן להעביר עבורו חבילה, לא מעבר לגבול ואף לא בתוך גבולות אותה המדינה. גורמים פליליים המבקשים לנצל מטיילים צעירים ותמימים למטרותיהם, יודעים לעשות זאת בחכמה ובעורמה. אותם גורמים פליליים משקיעים זמן ביצירת קשר חברי עם הקורבן, הם מבלים עימו זמן, מסייעים לו ומייעצים לו בתחומים שונים. כך הם מייצרים בקרבו תחושת היכרות וחברות, ובעיקר, את הרצון לרצותם ואת תחושת החובה כלפיהם. מודעות ילדכם לשיטות אלו יכולה להצילו מקבלת החלטה שתסכן את שלומו.

לא ליפול למלכודת הדבש של פיתוי כספי – תמיד יש "catch"! לעיתים גורמים פליליים יציעו למטיילים צעירים סכום נכבד של כסף בעבור מטלת העברה שנחזית כנטולת סיכון, אך למעשה, טומנת בחובה סיכון רב. ראו לדוגמא מקרה בו נתבקשה צעירה לשלוח חבילה בדואר תמורת סכום כסף מכובד. על אף שידעה על תוכנה המפוקפק של החבילה, המשימה נראתה לאותה צעירה כפשוטה ולא מסוכנת, שכן לא מדובר בחציית גבול פיזית. אך רשויות האכיפה מתוחכמות מכפי שחשבה, ואותה צעירה נעצרה בסניף הדואר. מקרים אלו, בהם צעירים מתפתים לבצע משימות מסוכנות, יכולים לנבוע מתמימות, משיקול דעת לקוי, אך גם מתוך מצוקה כלכלית. במקרה של קושי כלכלי, הדריכו את ילדכם שלא להתבייש לפנות לעזרתכם – וכך לחזור הביתה בשלום מבלי לקחת סיכונים מיותרים.

oriti 3

הורים, במקרה בו ילדכם נעצר במדינה זרה, נקטו בפעולות הבאות:
פנו מיד לעו"ד מומחה בתחום ייצוג ישראלים בחו"ל.
וודאו כי עורך הדין המייצג הינו בעל ניסיון במקרים דומים וכן בעל קשרים במדינת היעד. לעיתים קרובות, קשרים בקרב גורמים מקומיים, כגון עורכי דין איכותיים, אנשי הקהילה היהודית ופקידי משרד החוץ במדינת היעד, יכולים לסייע לפתור את הסוגיה באופן מהיר ויעיל. במקרים כגון אלו יש חשיבות נעלה לעורך דין מנוסה, מקושר ובעל תושייה, אשר יידע להפעיל את מירב הכלים העומדים לרשותו לצורך שחרורו המהיר של העצור. לכן, אל תתפשרו על איכות השירות.

וודאו כי עורך הדין אותו שכרתם, מתחייב לדאוג, במסגרת שירותיו, לרווחת העצור. חוויית המעצר במדינה זרה הינה חוויה אשר עלולה להיות טראומטית, בעיקר במדינות עולם שלישי בהן תנאי המעצר קשים. במקרים רבים ניתן לשפר את תנאי המעצר, לעיתים בתמורה לתשלום. תנאי מעצר משופרים יסייעו לילדכם לשמור על בריאותו ועל מורל גבו – חוסנו הגופני והנפשי יהיו נחוצים לו על מנת לתפקד בהצלחה בהליכים השונים הצפויים לו, כגון חקירות מתישות ועמידה בפני שופט.

הימנעו מפנייה לגורמים אשר עוסקים בהברחת עצורים. קיימים ארגונים אשר מתמחים בחילוץ עצורים בדרכים בלתי חוקיות. דרך פעולה זו הינה יקרה ומסוכנת, שכן במקרה בו ניסיון הבריחה נכשל, מעמדו המשפטי של העצור יורע והדבר יקשה על שחרורו בצינורות החוקיים. יש לשקול כל מהלך בחכמה ולהימנע מפעולות פזיזות הנובעות מתוך לחץ, ועלולות להביא להחמרת המצב.

oriti 2

עו"ד אורית חיון וצוות משרדה מתמחה בסיוע לישראלים אשר הסתבכו מעבר לים ומהווים כתובת זמינה ואמינה.

אם אתם זקוקים לייעוץ או סיוע מיידי תוכלו לפנות למענה הטלפוני הזמין 24 שעות ביממה 03-5618866

כעת, משציידתם את ילדכם בידע הנחוץ לו כדי להימנע מסכנת מעצר, והצטיידתם אתם בידע הנחוץ לכם לפעולה יעילה ומהירה בעת חירום, ברכו את ילדכם בברכת "סע בשלום וחזור בשלום", ונסו לא לדאוג יותר מדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן