הואשמת בעבירה פלילית במסגרת שירותך הצבאי ואינך בטוח מהי הדרך הטובה ביותר לצאת מזה ולהתמודד עם העונש שעלול להיות מוטל עליך? ייתכן שפנייה לעורך דין פלילי (עם נסיון רב בתחום הצבאי) היא הפתרון האידיאלי עבורך במקרה כזה. מהן העבירות הפליליות בהן יכולים להיות מואשמים חיילים ומדוע כדאי לפנות לעורך דין פלילי שיש לו ניסיון בייצוג חיילים? על כך במאמר זה.
על עבירות פליליות במסגרת הצבאית

במהלך השירות הצבאי חיילים אינם כפופים למערכת האזרחית על החוקים ועל נורמות ההתנהגות המקובלות בה, אלא נתונים תחת החוקים הייחודים הנהוגים במסגרת הצבאית. כל זה לא אומר שהמשפט הפלילי לא קיים במערכת הצבאית, אלא להיפך. דווקא במסגרת הצבאית העונשים שמוטלים על חיילים שביצעו את אותן עבירות פליליות בהן מואשמים אזרחים יכולים להיות כבדים יותר בהשוואה לעונשים המוטלים על אותן עבירות במסגרת האזרחית. למרות שעבירות משמעת והפרות של כללי ההתנהגות הנאותה על-ידי חיילים יידונו בבית הדין המשמעתי בצבא במעמד של החייל עצמו ומפקדו, קיימות שורה של עבירות שחיילים יכולים לבצע שייחשבו כעבירות פליליות, שיידונו בבית הדין הצבאי ושהאשמה של חייל בהן מאפשרת לו על-פי חוק להסתייע בעורך דין. עבירות פליליות נפוצות בצבא הן בדרך כלל עבירות נשק מסוגים שונים, עבירות של עריקה, עבירות של חיילים נגד פלסטיניים בשטחים הכבושים שנובעות מסטייה מהחובות המוטלות על חיילים (במסגרת המשפט הבינלאומי ההומניטארי) להגן על בטחונם של הפלסטיניים באזורים אלה ועבירות סמים. חיילים שייתפסו בביצוע עבירות כאלה יזומנו לבית הדין הצבאי ויהיה זכאים לקבל ייצוג של עורך דין מטעם הסנגוריה הצבאית או לחילופין יוכלו להיעזר בעורך דין אזרחי שיש לו אישור מיוחד להופיע בפני בתי המשפט הצבאיים.

כיצד יכול עורך דין פלילי לסייע?

עורך דין פלילי מכיר היטב את עקרונות המשפט הפלילי ויש בידיו את הכלים כדי לפעול למען הפחתה בעונשו של החייל הנאשם או למען זיכוי המוחלט. עבירות פליליות הן עבירות על חוקים שנועדו להסדיר את חיי החברה ולהגדיר התנהגויות נאותות ועל כן התנהגות פלילית נחשבת להתנהגות חמורה שהמבצע אותה זקוק לסיוע של גורם מקצועי בעל השכלה משפטית והתמחות במשפט הפלילי שיוכל להגן עליו באופן ההולם והראוי. עורך דין פלילי יעניק לחייל סיוע משפטי וילווה אותו בכל אחד מהשלבים של התהליך המשפטי, החל משלב החקירה במצ"ח, דרך המעצר וניהול המשפט בבית הדין הצבאי ועד לשלב מחיקת הרישום הפלילי.

הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי באמצעות עורך דין פלילי

בחיילים שהואשמו בעבירות הנושאות אופי פלילי ידבוק רישום פלילי בתיקי המשטרה שילווה אותם במהלך כל החיים. גם אם העבירה הפלילית שבביצועה נתפס החייל תיחשב קלה ולא רצינית במסגרת האזרחית (כמו למשל חייל שנתפס מחזיק מריחואנה), הרי שהתביעה הצבאית בדרך כלל תראה בה כעבירה חמורה שמצריכה רישום פלילי לחייל (רישום שלא בהכרח היה נעשה לו במסגרת האזרחית).
לרישום כזה עלולות להיות השלכות לא נעימות על החייל בהמשך חייו בנסיבות מסויימות (כמו למשל הגשת בקשה לקבלת וויזה או רצון להתקבל לעבודה בשירות המדינה) ולכן רצוי להגיש בקשה לבטל את הרישום הפלילי. עורך דין פלילי יוכל לסייע לחיילים שדבק בהם רישום פלילי להגיש בקשה מסודרת למחיקת הרישום, בקשה שצריכה להגיע לנשיא המדינה תוך תיאור הסיבות שמצדיקות מחיקתו של רישום כזה ובצירוך מסמכים רלוונטיים שעשויים לשכנע את נשיא המדינה כי ראוי למחוק את הרישום הפלילי לאותו החייל.
הנשיא בתורו, יבחן את עצם העבירה ומידת חומרתה, את עברו הפלילי של החייל, את התנהגותו בעת שירותו הצבאי ואת מידת החרטה שלו על העבירה שביצע ולאחר הפעלת שיקול דעת המתייחס לכל אחד מהפרמטרים הללו הוא יחליט האם להיענות לבקשה בחיוב או בשלילה.
תהליך הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי שייעשה בליווי של עורך דין פלילי הוא בעל סיכויים גבוהים יותר להיחתם בהצלחה, בזכות הסיוע המקצועי של עורך הדין והניסיון שיש לו בהגשת בקשות למחיקת רישומים פליליים.

כיצד אוכל למצוא עורך דין פלילי שייצג אותי נאמנה?

שוק עורכי הדין רווי ועמוס בעורכי דין המתמחים בתחומי פעילות שונים, וכל שיש לעשות הוא להיכנס לרשת האינטרנט ולחפש עורך דין המתעסק בתחום הפלילי, כזה שרשם לזכותו ניסיון רב וניהול של תיקים פליליים רבים ושיכול על כן לייצג באופן נאמן ומקצועי את החייל עובר העבירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן