מה מותר ומה אסור בתחום הסמים מוגדר בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973, אלו הם החוקים במדינת ישראל המסדירים את עבירות סמים. פקודת הסמים מגדירה מה נחשב ל"סם" וכן מונה מספר עבירות סמים אותן ניתן לעבור: ייצור סם, החזקת סם לצריכה עצמית או שלא לצריכה עצמית, שימוש בסם, סחר בסמים (יצוא, יבוא, מסחר, הספקה, תיווך והברחה), הדחת קטינים לשימוש בסם, שימוש בכלים המשמשים לצריכת סמים או להכנתם.
העונש המקסימלי אותו ניתן להטיל על עבירה של החזקה או שימוש של סם לצריכה עצמית הנו עד שלוש שנים ואילו העונש המקסימאלי לעבירה של החזקה או שימוש של סם שלא לצריכה עצמית, הנו עד-20 שנים. פקודת הסמים המסוכנים והתקנות שלה מגדירים מהם הסמים המסוכנים כמפורט, חשיש ומרחואנה הלוא הם ה"קאנבוס", אופים, לס"ד, קוקאין, הרואין, מתאדון, מורפין, פתידין, אמפטאמין, דכסאמפטאמין, מתאפמטאמין, בין היתר המוכרים כסוגים שונים של כדורי "החגיגת".

לכל אחד מן החומרים הנחשבים כ"סם מסוכן", מוגדרת כמות מסוימת, אשר משמשת לצורך סיווגה של העבירה ולקבוע – האם המדובר בשימוש בסם לצריכה עצמית או שלא לצריכה עצמית. רווחת בחברה ההנחה השגויה לפיה ישנה כמות "מותרת בחוק" לשימוש אישי. זוהי הנחה שגויה מיסודה ולמעשה כל תפיסה של סם מסוג מסוכן הנמצא ברשימה המופיעה בפקודת הסמים המסוכנים, אסורה לשימוש או החזקה. הכמות המוגדרת שונה לפי סוג הסם. כך למשל החזקה של למעלה מ-15 גרם של סם מסוג קאנבוס (מריחואנה) או חשיש, תחשב להחזקת סם מסוכן שלא לשימוש עצמי. החזקה של למעלה מ-0.3 גרם קוקאין תיחשב להחזקה שלא לשימוש עצמי. החזקה של כמות פחות מכך תחשב לשימוש עצמי דבר אשר הנו מהותי ביותר לענישה אשר יטיל בית המשפט.
הייחוד בתחום עבירות סמים מצוי בעובדה כי עבירות סמים, במובחן מעבירות אחרות, יכולות להיכנס אל כל בית ובית במדינת ישראל, בין באם מדובר באנשים נורמטיביים, עשירון עליון, מפורסמים וכיוצא באלה אנשים שאינם בעלי דפוס התנהגות עברייני אשר ביום מן הימים מוצאים עצמם מואשמים בביצוע עבירות סמים "קלים" כגון שימוש בגראס או חשיש על פי החוק אין הבדל בין "סמים קלים" ל"סמים קשים".

חשוב לציין כי גורמי אכיפת החוק ובכללם בתי המשפט אינם מקלים ראש בביצוע עבירות סמים אשר מוגדרים עפ"י פקודת הסמים המסוכנים כ"סם מסוכן", היצור, ההחזקה או השימוש בו יהווה עבירה פלילית המחייבת ענישה מחמירה בהתאם לכמות הסם שנתפסה, היקף השימוש או ההפצה וסוג הסם. נדבך נוסף אשר משפיע באופן ישיר על רף הענישה בעבירות סמים הוא עברו הפלילי של הנאשם. עבריין בעל עבר פלילי עשיר בעבירות סמים, לא מן הנמנע כי התביעה תעתור בעניינו לעונש חמור בהרבה מאדם נורמטיבי אשר זו הפעם הראשונה שנתפס משתמש בסמים.
ישנה הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה לפיה במקרה בו נתפס אדם מחזיק או משתמש בסמים "קלים" לראשונה בחייו, לא יוגש כתב אישום בעניינו אלא ניתן להסתפק באזהרה בלבד. כמו כן, החזקה או שימוש בסמים "קלים", בכמות מזערית, יכולה להיחשב עפ"י הפסיקה כ"זוטי דברים" אשר מצדיקה את ביטול כתב האישום או יכולה להביא לזיכוי הנאשם.

קיימת טעות נושנת בחברתנו לפיה באם מגיעים שוטרים ללא צו חיפוש, אין להם סמכות לבצע את החיפוש. מוטב להעמיד הדברים על דיוקם ובמידה ושוטר מבקש להיכנס לביתכם, גם ללא צו מבית המשפט, מספיק כי קיים חשד לביצוע עבירת סמים על מנת לחפש בביתו של אדם ללא צו חיפוש. חשד שכזה יכול להימצא בריח שעולה מן הדירה או בעדות של אדם אשר הגיעו לידי המשטרה. חשוב לברר אם יש חשד כזה לפני שהנך מסכים לביצוע הצו שכן אם אין חשד אין זכות להיכנס בכוח.

אז אם אתה חשוד בביצוע עבירת סמים, אם בוצע בביתך חיפוש שאתה סבור שאינו כדין, במשרדה של עורכת הדין אורית חיון, תקבל את הייעוץ והליווי המקצועי והמתאים בכל הנוגע להסתבכויות בעבירות סמים, ייצור, החזקה שימוש, ייבוא ייצור סמים, סחר בסם מסוכן, הדחת קטין לסמים מסוכנים ועוד עבירות סמים קלות וחמורות.

שימוש בסמים ע"י קטינים, חיפוש בבית או ברכב של סמים, נהיגה תחת השפעת סמים, גידול של עציץ מריחואנה בבית, החזקת כלי עישון, בדיקות סמים בשתן, לכל אלה תינתן תשובה מקצועית ומדוייקת במשרדה של עורכת הדין אורית חיון.
חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה בתחום עבירות סמים.
למען שמירה על זכויותיך, החשיבות הגדולה בטיפול וגמילה מסמים ומשמעותם בהקלה משמעותית בענישה אף אם קיימים מאסרים על תנאי בעבירות דומות, פנה למשרדה של עורכת הדין אורית חיון.

אם הנך זקוק לסיוע או לייצוג בתחום זה, למשרדה של עורכת הדין אורית חיון הידע, הניסיון המקצועיות והמומחיות לייצג ולטפל בעניינך. משרד עורכי דין אורית חיון הננו משרד הקיים מזה למעלה מ-14 שנה ומתמחה במשפט פלילי, ייצוג קורבנות עבירה, משפט צבאי, וזכויות האזרח. לעורכת הדין אורית חיון תקדימים משפטיים רבים בבתי המשפט השונים בארץ ובבית המשפט העליון.
עורכת הדין אורית חיון טיפלה ומטפלת בתיקים מורכבים וגדולים בעלי סוגיות משפטיות סבוכות ונוהגת להתייחס בכובד ראש ובמקצועיות לכל תיק ותיק. עורכת הדין אורית חיון בעלת תואר שני במשפטים, בעלת מומחיות במשפט פלילי, עבדה בפרקליטות ובתפקידים ציבוריים נוספים.

עורכת הדין אורית חיון וצוות משרדה, בעלי ידע משפטי רב ויכולים לפתור, לסייע ולייצג בתחום הפלילי, תוך מקצועיות רגישות ויעילות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות המשרד. 


* הערה- בכל מקום באתר זה בכלל ובדף זה בפרט שנכתב בלשון נקבה או זכר הכוונה הנה לשני המינים.

לחץ כאן ליצירת קשר עם אורית חיון בכל הנוגע לנושא – עבירות סמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן